„Juodasis penktadienis“ (angl. Black Friday) ir „Kibernetinis pirmadienis“ (angl. Cyber Monday) jau seniai išsiplėtė iš JAV į visą pasaulį ir pametė vienos dienos nuolaidų etiketę. Tarptautiniu mastu lapkritis virsta ilgu nuolaidų sezonu, o pirkėjai vis dažniau nuolaidas vertina nebe impulsyviai – tam vietą prioritetų sąraše užleidžia patogumas, kainų skaidrumas ir pristatymo patikimumas. Lietuvoje šios tendencijos itin ryškios – lapkritis tampa prieškalėdinio vartojimo startu.
„Salesforce“ skaičiuoja, kad pernai per „Juodąjį penktadienį“ pasauliniai internetu atlikti pirkimai siekė beveik 65 mlrd. eurų, o per „Kibernetinę savaitę“ (angl. Cyber Week – pirmosios penkios gruodžio dienos) – per 270 mlrd. eurų. Tai puiki iliustracija, kad vienos dienos apsipirkimo bumas išsitęsia į ilgą laikotarpį.
Lietuvoje taip pat matome panašias tendencijas. „Swedbank“ mokėjimų duomenys rodo, kad lapkritis ir gruodis yra patys intensyviausi mėnesiai prekybininkams, kai žmonės perka daugiausia.
Pavyzdžiui, praėjusių metų lapkritį „Swedbank“ klientų Lietuvoje atliktų mokėjimų apimtys buvo 4,7 % didesnės nei tuo pačiu laikotarpiu 2023 m. Sugeneruota apyvarta augo 13,4 %, vidutinė apsipirkimo krepšelio suma – 8,3 %.
Praėjusių metų gruodį lyginant su tuo pačiu laikotarpiu 2023 m. taip pat stebėtas augimas. Atliktų mokėjimų apimtys augo 5 %, sugeneruota apyvarta – 14,9 %, vidutinė apsipirkimo krepšelio suma – 9,4 %. Panašios augimo tendencijos tikėtinos ir šiais metais – jau artimiausiu metu turėsime ir galėsime apžvelgti naujausius duomenis.
Įdomiausia, kad nors „Kibernetinis pirmadienis“ yra minimas ir Lietuvos prekybininkų, tačiau pirkimų dinamika šią dieną įspūdingo šuolio nerodo. Kai kuriais metais pirkėjų aktyvumas būna net mažesnis nei įprastą pirmadienį. Tai leidžia teigti, kad Lietuvoje pirkėjams akcijos dienų pavadinimas nėra svarbus. Jie ieško realių nuolaidų ir gerų pasiūlymų, o ne globalių nuolaidų dienų. Tai iliustruoja ir kitos vietinės „nuolaidų dienos“, tokios kaip „Jamam“ ar įvairūs vienadieniai išpardavimai, kurie Lietuvos vartotojo sąmonėje suplaukia į vieną bendrą nuolaidų sezoną.
Šiandieninis Lietuvos pirkėjas siunčia labai aiškius signalus. Jis tikisi patogumo – greito ir sklandaus apsipirkimo proceso. Dažniausiai tai daro mobiliajame telefone. Į kainas taip pat žiūri racionaliau ir nevengia patikrinti, ar nuolaidos yra tikros. Galiausia, svarbią vietą prioritetų sąraše užima ir atsiskaitymo patikimumas ir aiškus pristatymo terminas. Šie lūkesčiai nėra tik vietinis reiškinys. Naujausia „Deloitte“ analizė rodo, kad visame pasaulyje pirkėjai tampa vadinamaisiais „vertės ieškotojais“ – jie nebesivaiko vien mažiausios kainos, o renkasi tuos prekės ženklus, kurie suteikia daugiau: patikimą patirtį, kokybę ir sklandų aptarnavimą, dažnai vertindami tai net aukščiau už pačią nuolaidą.
Todėl nenuostabu, kad lapkritis jau seniai nebėra tik viena „Black Friday“ diena. Tai visas vartojimo ciklas, kuris prasideda dar po Vėlinių ir tęsiasi iki pat Kalėdų. Konkurencija dėl vartotojo dėmesį intensyvėja ir laimi ne tas, kuris vienai dienai paskelbia įspūdingą nuolaidą, o tas, kuris visam sezonui užtikrina nuoseklią, paprastą ir saugią patirtį.
Ši transformacija svarbi ir prekybininkams, ir vartotojams. Pirmiesiems tai signalas, kad investuoti verta ne į vienadienę kampanijas. Vartotojams tai suteikia daugiau pasirinkimo ir daugiau kontrolės.