Daliai komercinių bankų pernai sutarus dėl ketinimo diegti bendrą klientų identifikavimo priemonę, buvo atrinkta šį sprendimą kursianti įmonė ‒ Estijos IT bendrovė „SK ID Solutions“. Planuojama, kad nauja identifikavimo priemonė Lietuvos rinkai bus pristatyta 2017 m. pirmąjį ketvirtį. „Swedbank“ ir SEB bankai jau paskelbė, jog šį įrankį ketina pasiūlyti savo klientams. Skelbiama, kad „Smart-ID“ yra atviras sprendimas, kuriuo galės naudotis ir kitos finansų institucijos bei el. paslaugų teikėjai.
„Įsigaliojus griežtesniems saugumo reikalavimams bei sparčiai populiarėjant elektroninėms paslaugoms, bankų sektorius pajuto poreikį pasiūlyti klientams naują elektroninį identifikavimo įrankį. Vadovaujantis gerąja užsienio šalių praktika ir įvertinus vietinį kontekstą, buvo nuspręsta ieškoti tokio sprendimo, kuriuo potencialiai galėtų naudotis visos finansų sektoriaus įmonės ir kitų sričių el. paslaugų teikėjai,“ – teigia Lietuvos bankų asociacijos prezidentas Stasys Kropas.
„Smart-ID“ – tai programėlė, kurią bus galima parsisiųsti į savo išmanųjį telefoną ar planšetę ir naudoti jungiantis prie el. paslaugų bei tvirtinant operacijas. „SK ID Solutions“ vadovas Kalev Pihl teigia, kad pradėti naudotis šie priemone bus labai paprasta – klientams nereikės niekur eiti, užteks atsisiųsti programėlę. Įsidiegus programėlę į telefoną, savo paskyrą bus galima susikurti internetu, naudojantis dabar turima identifikavimo priemone – kodų kortele, PIN kodų generatorium, el. parašu ar m.parašu.
„Norint naudotis „Smart-ID“ reikia tik išmanaus telefono ir interneto ryšio. Įsidiegus programėlę ir sukūrus savo paskyrą, iškart galima pradėt ja naudotis,“ – komentuoja K. Pihl. Prisijungiant prie el. paslaugų arba tvirtinant operacijas, į telefoną bus atsiųstas saugumo kodas ir naudotojas turės programėlėje įvesti savo PIN kodą. Saugumo sumetimais „Smart-ID“ yra naudojami du PIN kodai – pirmasis skirtas prisijungimui prie el. paslaugų, antrasis – dokumentų bei operacijų (pvz., mokėjimų) tvirtinimui.
„Swedbank“ ir SEB atstovai teigia, kad įdiegus „Smart-ID“, visos šiuo metu naudojamos priemonės ir toliau bus prieinamos klientams. Naujojo įrankio pristatymas klientams numatomas 2017 m. pirmąjį ketvirtį. Bankų teigimu, „Smart-ID“ atsiradimas suteiks klientams daugiau laisvės rinktis jiems priimtiniausią identifikavimo įrankį ar įrankių kombinaciją.
Bankai prognozuoja, kad „Smart-ID“ bus itin patrauklus aktyviems elektroninių banko paslaugų naudotojams. „Šiuo metu stebime rekordinį mobiliosios bankininkystės šuolį – per metus naudotojų skaičius išaugo beveik 100 proc. Išmaniosios banko programėlės naudotojams „Smart-ID“ bus itin patogi naujovė,“ – teigia Dovilė Grigienė, “Swedbank” Lietuvoje vadovė.
„Pastaruoju metu plečiasi finansinių paslaugų spektras, kurias galima tvarkyti nuotoliniu būdu. Internetu galima ne tik pervesti lėšas ar išspręsti kitus kasdienius klausimus, bet ir gauti vartojimo paskolą ar išsamią finansų konsultaciją. Todėl norint, kad šios paslaugos ateityje dar labiau plėtotųsi, svarbu, kad klientai galėtų patogiai, paprastai ir greitai prisijungti prie interneto banko“, - sako Vaidas Žagūnis, SEB banko valdybos narys ir Mažmeninės bankininkystės tarnybos direktorius.
„Smart-ID“ yra atviras sprendimas, kuriuo gali naudotis įvairūs el. paslaugų teikėjai. Norintieji integruoti šį identifikacijos įrankį į savo sistemas, turėtų tiesiogiai susisiekti su „SK ID Solutions“.
„Smart-ID“ techniškai atitinka visus reikalavimus, kurie šalyje taikomi kvalifikuotam el. parašui. Įmonė numato netrukus kreiptis dėl nacionalinio sertifikavimo ir suteikti „Smart-ID“ kvalifikuoto parašo statusą. Tai reiškia, kad šis įrankis ateityje galėtų būti plačiai naudojamas ir privačiojo, ir viešojo sektoriaus įmonių. K.Pihl teigimu, dėl savo saugumo ir patogumo „Smart-ID“ gali prisidėti prie bendro el. paslaugų populiarinimo ir skaitmeninio progreso šalyje. Naudotis „Smart-ID“ gali įvairios įmonės. Pavyzdžiui, šiuo įrankiu jau naudojasi interneto sprendimų įmonė „Estina“ savo dokumentų pasirašymo portale.
S. Kropo teigimu, šio įrankio sukūrimas ir įdiegimas – bene pirmas ryškus bankų tarpusavio bendradarbiavimo ir partnerystės su Fintech industrijos atstovais pavyzdys. Jis parodo, kad finansų sektorius geba sėkmingai reaguoti į besikeičiančią aplinką ir priima jos keliamus iššūkius.
Norėdami rasti naują el. identifikacijos sprendimą, bankai suformavo darbo grupę ir inicijavo galimybių studiją, siekdami įvertinti technines galimybes ir pasiūlą rinkose. Neradus techninio sprendimo, kurį būtų galima naudoti iškart, buvo paskelbtas atviras konkursas IT įmonėms, kurios galėtų tokį įrankį sukurti. Pasiūlymus pateikė 11 IT įmonių iš įvairių šalių. Po išsamios analizės paslaugos tiekėju buvo pasirinkta Estijos įmonė „SK ID Solutions“. Įmonė glaudžiai bendradarbiauja su Estijos viešuoju sektoriumi, teikia sertifikavimo paslaugas įvairioms įmonėms visame pasaulyje.
Įmonė „SK ID Solutions“ yra įtraukta į oficialų Europos Sąjungos (ES) patikimų paslaugų teikėjų sąrašą, yra pirmoji ir vienintelė kvalifikuoto el. parašo e-Seal teikėja visoje ES. Įmonės paslaugos ir infrastruktūra yra patvirtinta tarptautiniu saugumo sertifikatu ISO/IEC 27001:2013. „SK ID Solutions“ turi daugiau nei 15 metų patirties el. sertifikavimo srityje, glaudžiai bendradarbiauja su Estijos viešuoju sektoriumi. Įmonė sukūrė ir palaiko visą eID infrastruktūrą Estijoje, šioje šalyje teikia paslaugas daugiau nei 600 įmonių ir 600 tūkst. vartotojų.