Per praėjusius metus „Swedbank“ Lietuvoje lizingo sutarčių lengviesiems automobiliams įsigyti sudarė už daugiau kaip 230 mln. eurų, tai – 22 proc. daugiau nei per 2022 m. Už trečdalį šios sumos – daugiau nei 78 mln. eurų, – įsigyti aplinką tausojantys automobiliai.
„Nors praėjusiais metais EURIBOR palūkanos pastebimai išaugo, tai neturėjo reikšmingos įtakos gyventojų ir įmonių planams dėl transporto priemonių įsigijimo – rinka išliko palyginti aktyvi. Be to, didesnės palūkanos iš dalies paskatino dažniau rinktis aplinkai draugiškus automobilius, kurių finansavimui „Swedbank“ taiko palankesnę maržą, ir taip sumažinti išaugusių palūkanų įtaką. Hibridiniai automobiliai per praėjusius metus sudarė apie 26 proc., o elektromobiliai – apie 7 proc. visų lizingu įsigytų lengvųjų transporto priemonių“, – sako „Swedbank lizingo“ vadovė Monika Cemnolonskienė.
Per 2023 m., pasinaudoję „Swedbank“ lizingo finansavimu, privatūs ir verslo klientai iš viso įsigijo 8,8 tūkst. lengvųjų automobilių, iš jų 2,9 tūkst. buvo mažai taršūs automobiliai ir elektromobiliai. Praėjusiais metais aplinkai draugiškų automobilių įskaitant elektromobilius, lizingu įsigyta net 59 proc. daugiau nei per 2022 m.
„Lengvųjų automobilių lizingo paslaugomis dažniau naudojasi gyventojai ir jų sudaromų naujų sutarčių skaičius kasmet nuosekliai auga. Taip pat stebime besikeičiantį verslo požiūrį ir vis didėjantį įsitraukimą į žaliosios transformacijos procesus. Automobilių parko atnaujinimas, atsižvelgiant į tvarumo standartus, yra vienas jų. Šią tendenciją iliustruoja praėjusiais metais ženkliai išaugęs verslo klientų sudarytų elektromobilių ir mažai taršių automobilių lizingo sutarčių skaičius“, – teigia „Swedbank“ atstovė.
Jei 2021–2022 m. „Swedbank“ lizingo verslo klientai kasmet įsigydavo vidutiniškai po 600 mažai taršius automobilius, tai praėjusiais metais – net 1,1 tūkst. tokių automobilių. Šiame skaičiuje praėjusiais metais buvo 281 elektromobilis, t. y. 69 proc. daugiau nei 2022 m., kai buvo įsigyti 166 tokie automobiliai.
„Swedbank“ duomenims, populiariausių 2023 m. lizingo būdu finansuotų mažai taršių automobilių tiek tarp verslo, tiek tarp privačių klientų pirmą vietą užėmė „Toyota“. Toliau rikiuojasi „Škoda“, „Peugeot“ ir „Volkswagen“ gamintojų automobiliai.
Tarp elektromobilių populiariausia išlieka „Tesla“, kurių, pasinaudojant „Swedbank“ lizingo finansavimu, pernai įsigyta daugiau nei 120, antroje vietoje – „Volkswagen“, toliau pagal populiarumą – „Nissan“ ir „Audi“ elektromobiliai.
Pagal skirtą finansavimą bendrame 461 mln. eurų „Swedbank“ automobilių lizingo portfelyje aplinkai draugiškų automobilių dalis sudaro 29 proc., o tik elektromobiliams skirtas finansavimas – 8,1 proc. arba 37 mln. eurų.
Pasak M. Cemnolonskienės, didžiausios įtakos mažai taršių ir netaršių automobilių populiarumui turi valstybės teikiamos paskatos, specialios aplinkai draugiškų automobilių finansavimo sąlygos, didėjantis tokio tipo automobilių modelių pasirinkimas, besiplečiantis elektromobilių įkrovimo stotelių tinklas, kintantis požiūris į transporto tvarumą.
Vidutinė 2023 m. „Swedbank“ lizingo finansavimo suma automobiliui įsigyti buvo kiek daugiau nei 26,1 tūkst. eurų, aplinkai draugiškam automobiliui – 27 tūkst. eurų, o elektromobiliui – 38,2 tūkst. eurų.
„Elektromobilis vidutiniškai kainuoja brangiau nei tokios pačios klasės automobilis su vidaus degimo varikliu, tačiau taikomos skatinamosios priemonės šį skirtumą gali sumažinti 2,5-5 tūkst. eurų. Gyventojai itin aktyviai naudojasi teikiamomis lengvatomis, verslą papildomai motyvuoja PVM atskaitos galimybė ir siekis mažinti emisijas savo veikloje“, – sako „Swedbank“ atstovė.
Tiek gyventojai, tiek verslas gali pretenduoti į valstybės teikiamą finansinę paramą naujiems bei naudotiems elektromobiliams įsigyti bei jų įkrovimo stotelių įrengimui, pasinaudoti specialiomis lizingo palūkanų bei „Kasko“ draudimo sąlygomis perkantiems aplinkai draugiškus automobilius.
Specialios lizingo sąlygos taikomos pasirinkusiems automobilius su sumažinta CO2 emisija – hibridines, elektrines ir mažos galios transporto priemones. Sumažinta palūkanų norma priklauso nuo CO2 emisijos dydžio, pastaroji apskaičiuojama remiantis WLTP skaičiavimo metodika.