Šalies įmonės automobilius dažniausiai renkasi pagal du pagrindinius kriterijus – tai automobilio kaina ir jo efektyvumas. Retesniais atvejais, ypač kai kalbama apie vadovų automobilius, atsižvelgiama ir į komfortą bei prestižą. Tačiau kad ir kokius automobilių modelius pasirinktų įmonė, pagrindinis jos tikslas – valdyti savo autoparką kuo veiksmingiau.
„Įmonės automobilių parko veiklos sąnaudos didžiąja dalimi priklauso nuo parko dydžio ir jo naudojimo specifikos, tačiau visada egzistuoja galimybė jas mažinti. Todėl įmonėms, kurios siekia geriau valdyti savo automobilius, verta atsižvelgti bent į tris su tuo susijusias sritis – turto nusidėvėjimą, draudimą ir automobilio eksploatacijos sąnaudas. Be to, šalies didžiuosiuose miestuose atsiranda vis daugiau alternatyvų keliauti, kurios taip pat gali sumažinti sąnaudas nuosavam transportui“, – sako Liudas Zajančkauskas, „Swedbank“ Lizingo palaikymo ir plėtros skyriaus vadovas.
Laikui bėgant, automobilis praranda savo vertę ir didina įmonės patiriamas sąnaudas. Todėl renkantis automobilį pirmiausia reikėtų įvertinti tikėtiną jo vertę naudojimosi termino pabaigoje bei planuojamą nuvažiuoti atstumą.
„Finansiškai prasčiausias pasirinkimas yra ekonominės klasės automobilis su išskirtiniu įrangos paketu. Pastebime, kad tokie automobiliai nuvertėja vidutiniškai daugiau, o antrinėje rinkoje už papildomą įrangą nesutinkama mokėti tiek, kiek ji kainavo įsigyjant naują automobilį“, – pastebi L. Zajančkauskas.
„Swedbank“ verslo klientai renkasi vidutiniškai apie 30 tūkst. eurų kainuojančius naujus lengvuosius automobilius, kurių vidutinis finansavimo terminas siekia 4 metus. Per naudojimosi laikotarpį toks automobilis gali prarasti apie 50-60 proc. savo vertės. Tai reiškia, kad per šį laikotarpį įmonės patiriamos sąnaudos vien dėl automobilio vertės sumažėjimo sudarys apie 15–18 tūkst. eurų.
Kaip pastebi „Swedbank“ ekspertas, šio tipo išlaidas įmonėms kur kas paprasčiau valdyti pasirinkus ilgalaikės veiklos nuomos sprendimą. Tokiu atveju jau pasirašant sutartį galima žinoti tikslias ir nekintančias automobilio nusidėvėjimo sąnaudas per visą nuomos laikotarpį.
Draudimo apsauga sudaro reikšmingą automobilių parko sąnaudų dalį. Pavyzdžiui, kasko draudimo kaina dažniausiai siekia nuo 2 proc. iki 4 proc. automobilio vertės per metus. Metinė privalomojo civilinio atsakomybės draudimo kaina gali sudaryti nuo 100 iki 300 eurų vienam automobiliui.
Galutinę draudimo kainą apsprendžia įmonės draudiminių įvykių istorija, taip pat apdraudžiamų automobilių parametrai – kuo jų galia didesnė, o prabangos lygis aukštesnis, tuo draudimas kainuoja daugiau.
Pasak „Swedbank“ Lizingo palaikymo ir plėtros skyriaus vadovo, sumažinti išlaidas automobilių draudimui gali padėti ilgalaikės nuomos paslauga. „Dažniausiai į nuomos kainą jau būna įtrauktos visos draudimo paslaugos. Kadangi nuomos kompanijos turi itin didelius automobilių parkus, jos gali pasiūlyti „didelio kliento“ įkainius“, – sako L. Zajančkauskas.
Automobilio eksploatacijos sąnaudos yra neišvengiamos ir aktualios per visą jo naudojimo laikotarpį. Tokios išlaidos, kaip degalai, padangos ir jų montavimas, techninis aptarnavimas bei draudimas kasmet gali sudaryti iki 15 proc. automobilio vertės.
Iš pirmo žvilgsnio nereikšmingi skirtumai, pavyzdžiui, mažesnės vidutinės degalų sąnaudos, gali per ilgesnį laikotarpį sutaupyti nemažai įmonės lėšų. „Swedbank“ duomenimis, vienas įmonės automobilis per metus vidutiniškai įveikia apie 30 tūkst. km atstumą. Dažniausiai pasirenkamas automobilio lizingo ar nuomos laikotarpis – 4 metai. Tad iš viso per tokio automobilio naudojimo laikotarpį bus įveikta 120 tūkst. km.
„Vadinasi, vienu litru mažesnės vidutinės automobilio degalų sąnaudos šimtui kilometrų leis sutaupyti apie 300 litrų degalų per metus. O jei jūsų automobilių parke yra penki automobiliai? Įvertinus, kad degalų kaina šiuo metu sudaro apie 1,2 euro, per metus galima sutaupyti 1,8 tūkst. eurų tik dėl vieno tinkamai pasirinkto automobilio parametro“, – skaičiuoja „Swedbank“ atstovas.
Pasak jo, penktadalis verslo klientų teikia pirmenybę fiksuoti būtinąsias automobilio išlaikymo sąnaudas, todėl renkasi veiklos nuomą su paslaugomis. Tokiu atveju didžioji dalis su automobilio priežiūra susijusių išlaidų yra įskaičiuojamos į nuomos mokestį. Dažniausiai pasirenkamos paslaugos yra sąskaitų administravimas, reguliarūs techniniai aptarnavimai, draudiminių įvykių tvarkymas, padangų keitimas bei jų sandėliavimas ir degalų kortelė.
Dar visai neseniai tarnybinis automobilis atrodė patogiausias būdas keliauti darbo reikalais. Tačiau per pastaruosius keletą metų atsirado naujų transporto alternatyvų, ypač šalies didmiesčiuose. Tai įmonėms ir jų darbuotojams suteikia naujų galimybių ir leidžia atsisakyti tarnybinio automobilio.
„Vis dažniau pastebime, kad klientai į susitikimą atvažiuoja trumpam išsinuomotu automobiliu ar elektriniu paspirtuku. Kartais šios priemonės, įvertinus jų greitį, patogumą ir patiriamas sąnaudas, yra patrauklesnė alternatyva negu įmonės automobilis. Žinoma, visavertiškai pakeisti įmonės automobilių tokios paslaugos negali, bet jos suteikia daugiau lankstumo valdant įmonės automobilių parką ir derinant visų darbuotojų keliavimo poreikius“, – sako „Swedbank“ Lizingo palaikymo ir plėtros skyriaus vadovas L. Zajančkauskas.