Kalėdų išlaidų tyrimas: kam lietuviai šiais metais atvers piniginę?

Šiais metais kalėdinėms dovanoms gyventojai nusiteikę išleisti daugiau nei pernai, tačiau švenčių išlaidoms nėra linkę taupyti iš anksto. „Swedbank“ Finansų instituto užsakymu atliktas tyrimas rodo, kad ruošdamiesi šventėms gyventojai dar aktyviau šturmuos muges, el. parduotuves ir prekybos centrus, o artimiesiems ieškos praktiškų dovanų.

„Paskutinės minutės“ dovanos

Pasak „Swedbank“ Finansų instituto vadovės Jūratės Cvilikienės, nors kalėdiniai simboliai apie artėjančias šventes kasmet primena vis anksčiau, tačiau gyventojai nėra linkę planuoti išlaidų ir ruoštis šventėms iš anksto. Tyrimas atskleidžia, kad beveik pusė gyventojų (49 proc.) sveikinimams ir dovanoms iš anksto netaupo, o kas ketvirtas gyventojas (23 proc.) idėjų dovanoms ieško tik apsilankęs parduotuvėje.

„Jau ne vienerius metus stebėdami kalėdinių dovanų pirkimo įpročius pastebime, kad gyventojai šventėms taupo vis trumpiau. Be to, tik kas dešimtas gyventojas iš anksto suplanuoja ir stengiasi laikytis dovanoms skirto biudžeto. Tai paaiškina, kodėl kalėdinė karštinė tampa išbandymu ne tik daugelio kantrybei, bet ir asmeniniam ar šeimos biudžetui. Gyventojai tiesiog pritrūksta laiko pasirūpinti prasmingomis dovanomis, todėl jie neretai pasiduoda spaudimui pirkti nereikalingus ar menkaverčius daiktus“, – komentuoja J. Cvilikienė.

Tyrimas atskleidžia, kad kas ketvirtas gyventojas šįmet idėjų kalėdinėms dovanoms ketina semtis iš akcijų ir specialių šventinių pasiūlymų asortimento. Panašiai tiek pat (26 proc.) planuoja apsiriboti mažesnės vertės simboliškomis dovanomis, o praktiškus daiktus artimiesiems ir draugams stengsis dovanoti apie pusė apklaustųjų (49 proc.).

Geidžiamiausia dovana – pinigai

Labiausiai geidžiamų dovanų sąrašo viršūnėje šiemet išlieka parduotuvės dovanų čekiai arba pinigai – tokios dovanos pageidautų kas penktas tyrimo dalyvis. Nors kitų dovanų populiarumas pasiskirsto gana tolygiai, visgi kai kurie gyventojai labiau nei daiktus vertintų įgytas patirtis, pavyzdžiui, 18 proc. gyventojų norėtų kelionių arba kelionėms skirtų nuolaidų kuponų.

„Dovanojantys čekius ar vokelį su grynaisiais pinigais apsidraudžia, kad kalėdinei dovanai išleisti pinigai nebus išmesti „į balą“ ir gavėjas galės pats nuspręsti, kaip tinkamiausiai juos panaudoti. Dovanoti pačių pagamintas dovanas ryžtasi retas – šiemet tai daryti ketina vos keli procentai gyventojų“, – pastebi „Swedbank“ Finansų instituto vadovė.

Vis sparčiau populiarėja el. parduotuvės ir šiemet kalėdines dovanas jose pirks kas ketvirtas (26 proc.) gyventojas. Palyginimui, pernai tai ketino daryti kas penktas (21 proc.). Taip pat kur kas dažniau nei pernai gyventojai dovanų ketina dairytis turguose ar mugėse bei prekybos centruose.

Dovanoms ketina išleisti daugiau

Suma, kurią Lietuvos gyventojai ketina išleisti visoms kalėdinėms dovanoms, ir toliau kasmet nežymiai didėja. Maždaug trečdalis apklaustųjų (36 proc.) galvoja išleisiantys 61-100 eurų (pernai 32 proc.). Kaip ir praėjusiais metais, kas ketvirtas gyventojas planuoja dovanoms skirti nuo 31 iki 60 eurų. Iki 30 eurų visoms dovanoms planuoja išleisti 11 proc. apklausos dalyvių, pernai tokių gyventojų buvo 13 proc.. 

Maždaug kas šeštas apklaustasis dar nežino, kiek lėšų skirs dovanoms, arba išvis neplanuoja jų pirkti. Brangesnes nei 100 eurų vertės dovanas artimiems žmonėms ketina dovanoti 1 proc. gyventojų. 

Vaišėms daugiau nei dovanoms

Atliekant „Swedbank“ Finansų instituto užsakytą tyrimą, šiemet buvo pasiteirauta, kiek gyventojai ketina skirti kalėdinėms vaišėms. Joms dažniausiai planuojama išleisti 51-100 eurų (28 proc.), penktadalis (20 proc.) nurodė 31-50 eurų ribą, 22 proc. apklaustųjų įvardino 101-200 eurų sumą. Daugiau nei 200 eurų šventinėms vaišėms ruošiasi skirti beveik kas dešimtas (9 proc.) gyventojas.

Daugiau kaip pusė (59 proc.) tyrimo dalyvių nurodė kalėdinėms vaišėms iš anksto netaupantys. 23 proc. šiuo tikslu pradeda taupyti likus mėnesiui iki švenčių, o11 proc. likus 2-3 mėnesiams.

„Kaip dovanoms, taip ir kalėdinėms vaišėms dauguma apklaustųjų iš anksto netaupo, nors šventiniams pietums ar vakarienei dauguma gyventojų ketina išleisti dar daugiau nei artimųjų sveikinimui. Manau, kad tokiomis progomis išties prasminga skirti laiko ir lėšų tam, kad sau ir artimiesiems sukurtume šventinį įspūdžių vakarą: ne tik skaniai ir sočiai pavalgytume, bet atrastume daugiau laiko bendravimui ir visai šeimai džiaugsmą teikiančioms pramogoms. Tačiau svarbu neatidėlioti to paskutinei minutei, nepasiduoti karštligiškam pirkimui ir realistiškai vertinti savo finansines galimybes“, – pataria „Swedbank“ Finansų instituto vadovė.

Reprezentatyvią 1005 18-75 m. gyventojų apklausą visoje Lietuvoje „Swedbank“ Finansų instituto užsakymu 2017 m. lapkričio mėn. atliko visuomenės nuomonės ir rinkos tyrimų bendrovė „Spinter tyrimai“.

Siekdami užtikrinti geriausią Jūsų naršymo patirtį, šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. cookies). Paspaudę mygtuką „Sutinku“ arba naršydami toliau patvirtinsite savo sutikimą. Bet kada galėsite atšaukti savo sutikimą pakeisdami interneto naršyklės nustatymus ir ištrindami įrašytus slapukus. Susipažinkite su slapukų politika.