Siekdamas savo tikslo – prisidėti prie klimato kaitos stabdymo – „Swedbank“ bendradarbiauja su „Tokvila“, kurios atstovaujami „Toyota“ automobiliai šiuo metu yra vieni populiariausių tarp mažai taršių transporto priemonių.
Gintautas Ignotas, UAB „Tokvila“ generalinis direktorius, pažymi, kad automobilių gamintojas „Toyota“, kurios įgaliotasis prekybininkas yra UAB „Tokvila“, jau šiandien masiniu būdu gamina ir parduoda mažai taršius automobilius – hibridinius, įkraunamus hibridinius, elektrinius ir kuro celių (vandenilinius). Pastaruosiuose kuro celės vandeniliui reaguojant su deguonimi generuoja elektros energiją, kuri maitina elektros variklį. Visų šių netaršių ir mažai taršių automobilių dalis UAB „Tokvila“ pardavimuose artėja prie 70 proc.
„Stengiamės edukuoti pirkėją, kad jis rinktųsi mažiau taršią transporto priemonę. Pavyzdžiui, parodome jam, kad pasirinkęs hibridinį modelį bandomojo važiavimo metu apie pusę kelio jis važiavo naudodamas elektros energiją“, – pasakoja G. Ignotas. Anot jo, rinktis naujus hibridinius automobilius skatina ir jų kainos, eksploatavimo sąnaudų per pirmuosius 3–5 metus bei likutinės vertės po pirmojo eksploatavimo ciklo suma.
„Tinkamą mažai taršų sprendimą turime jau dabar – hibridinius automobilius apsimoka pirkti ir be valstybės subsidijų“, – pabrėžia UAB „Tokvila“ vadovas.
„Swedbank lizingas“ ir „Tokvila“ teikdami automobilių lizingo paslaugas aktyviai bendradarbiauti pradėjo 2019 m., o 2020 m. „Swedbank“ suteikė finansavimą naujam „Tokvilos“ automobilių prekybos centrui. Pasinaudojusi „Swedbank“ 8,5 mln. eurų paskola „Tokvila“ pastatė didžiausią Baltijos šalyse automobilių centrą, kuris apima 11.000 kv.m. dydžio automobilių saloną ir 2.600 kv. m. ploto gamybines patalpas kartu su kėbulų remonto baze.
Naujame centre parduodami naudoti automobiliai. Šis didžiausias Baltijos šalyse naudotų automobilių pardavimo centras atitinka A+ energetinio efektyvumo reikalavimus, jo šildymui ir vėsinimui naudojama geoterminė energija, o naujos kartos dažymo įrenginiai su šilumos rekuperacija taupo iki pusės visos iš dujų gaminamos šilumos ir leidžia sumažinti CO2 išmetimą į aplinką. Automobilių paruošimo dažymui metu naudojami efektyvūs dulkių filtravimo ir surinkimo įrenginiai, o dažymo metu – nekenksmingi, vandens pagrindu pagaminti dažai. Ant šio pastato stogo bendrovė planuoja įrengti 680 kW saulės elektrinę. Šiuo metu automobilių centras turi kelias elektromobilių įkrovimo stoteles, tačiau inžineriniai tinklai iš viso nutiesti 16 įkrovimo stotelės įrengti. Jose iš viso vienu metu galima bus krauti 32 elektromobilius.
„Tokvilos“ pasirinkta strategija orientuotis ne tik į naujų automobilių pardavimus, bet ir į antrinę pardavimų rinką padidina automobilių pasiūlą ir prieinamumą šalies gyventojams bei prisideda prie tvarumo tikslų“, – pažymi Arnoldas Gaudiešius, „Swedbank“ Stambių verslo klientų departamento direktorius. „Toyota“ yra žinoma kaip hibridinių automobilių pradininkė, šiuo metu siūlanti palyginti platų tokių modelių pasirinkimą.
„Swedbank“ lizingo duomenys rodo, kad gyventojai vis dažniau pasirenka aplinkai draugiškus, mažų emisijų automobilius. Tokie automobiliai taip pat dažniausiai išsiskiria mažomis degalų sąnaudomis, todėl vyraujant aukštoms degalų kainoms, tai dar vienas argumentas įsigyti tokio modelio automobilį. Pavyzdžiui, Lietuvoje 2022 m. trečiąjį ketvirtį „Swedbank“ finansavo daugiau kaip 700 naujų ir naudotų „Toyota“ automobilių įsigijimą. Maždaug pusė iš jų buvo aplinkai draugiški, o pagal šį skaičių „Toyota“ apie 6 kartus pralenkė antroje vietoje esantį kitą automobilių gamintoją.
„Mes tvarumą suprantame ir kaip panaudotų automobilių grąžinimą į rikiuotę antrajam ar trečiajam eksploatavimo ciklui, – pažymi G. Ignotas. – Tokiu būdu pratęsiamas brangaus daikto naudojimo ciklas ir taupomi planetos ištekliai“. Naujame automobilių centre panaudoti automobiliai tikrinami, taisomi, perdažomi ir išleidžiami naujam gyvenimui.
Automobiliams suteikiama 10 m. garantija – jeigu transporto priemonė yra 8 metų senumo, jai bus suteikiama 2 metų garantija. Kadangi dauguma šiuo metu parduodamų naujų automobilių yra hibridiniai, tai ir dauguma naujam eksploatacijos ciklui paruošiamu automobilių bus mažai taršios transporto priemonės.
„Toyota“ planuoja, kad Europos Sąjungoje iki 2030 m. nulinės emisijos šios markės automobiliai sudarys pusę visų koncerno parduodamų automobilių, o nuo 2035 m. jie pasieks 100 proc. visų pardavimų, jeigu iki to laiko bus parengta tinkama įkrovimo stotelių infrastruktūra. Kitose rinkose „Toyota“ šiuos tikslus planuoja pasiekti iki 2050 m. Tarp kitų koncerno iki 2050 m. užsibrėžtų tikslų – iki nulio sumažinti „Toyota“ gamyklų išskiriamo CO2 kiekį.
Elektromobilių įsigijimą turėtų paskatinti Lietuvoje nuo 2023 m. sausio 1 d. įsigaliojęs PVM įstatymo pakeitimas, kuris už įsigytus elektromobilius leidžia atskaityti PVM. PVM atskaita leidžiama tik lengviesiems (M1 klasės) elektromobiliams, kurių vertė (įskaitant PVM) siekia iki 50 tūkst. eurų. Ši nuostata taikoma nuo 2023 m. sausio 1 d. įsigytiems automobiliams ir nereikalaujama, kad elektromobiliai būtų nauji (kitaip, nei taikant subsidijas).
Iki šiol visiems lengviesiems automobiliams, įskaitant elektromobilius, buvo ribojama PVM atskaita. Vadinsi įmonės įsigijusios lengvąjį automobilį turėdavo PVM dydžiu didesnes sąnaudas, kurios darydavo įtaką įmonės pelnui bei kitiems rezultatams. Dėl šio pokyčio vis daugiau įmonių turėtų pereiti prie elektrinio transporto parko. Preliminariais duomenimis 2022 m. sausio – spalio mėn. lizingo būdu buvo įsigyta 114 automobilių, kurių kaina iki 50 tūkst. eurų. Tai sudaro apie 34 proc. visų lizingo būdu per minėtą laikotarpį Lietuvoje įsigytų elektromobilių.
Transporto emisijos Lietuvoje sudaro apie trečdalį viso išmetamo anglies dvideginio emisijų kiekio, iš kurio daugiau kaip pusė tenka lengviesiems automobiliams.
„Perėjimas prie iš dalies ar visiškai elektra varomų transporto priemonių padeda šaliai įgyvendinti savo Nacionalinę klimato kaitos valdymo darbotvarkę ir vykdyti įsipareigojimus ES“, – pabrėžia A. Gaudiešius.
Finansuodamas aplinkai draugišką transportą ir į tvarumą orientuotus projektus, „Swedbank“ įgyvendina savo strateginį tikslą – prisidėti prie klimato kaitos stabdymo. Bankas taip pat siekia ir privatiems, ir verslo klientams suteikti daugiau pasirinkimo ieškant būdų, kaip mažinti savo poveikį aplinkai. Kitiems metams „Swedbank“ kelia tikslą, kad verslo automobilių portfelį sudarytų ne mažiau kaip 15 proc. aplinkai draugiškų automobilių, o privačių automobilių – 25 proc.
„Tokvila“ ne tik parduoda mažai taršius automobilius, tačiau tvarumo principus stengiasi taikyti ir kasdieninėje savo veikloje. 2013 m. bendrovei „Tokvila“ įteiktas tarptautinis aplinkosaugos vadybos sistemos atitikimo ISO 14001 sertifikatas, kuriame užkoduotas nuolatinis judėjimas link tvaresnio verslo.
„Kasmet atliekame mūsų veiklos tvarumo auditą ir nuolat keliame sau naujus tikslus – tokiu būdu anksčiau spausdintos bandomojo važiavimo sutartys persikėlė į elektroninę erdvę, o visos elektros lemputės salonuose tapo taupesnės“, – pasakoja G. Ignotas.