Prieškalėdinis laikotarpis daugeliui gyventojų yra intensyvus dovanų ieškojimo metas. Smulkiajam verslui artėjančios didžiosios metų šventės tradiciškai reiškia kelis mėnesius itin spartaus darbo tempo ir išaugusias apyvartas. Tiesa, ruošdamiesi kalėdinei prekybai verslininkai privalo neužmiršti esminių taisyklių – kiek įmanoma tiksliau susiplanuoti produktų atsargas ir finansų srautus bei nusiteikti padirbėti atsiraitojus rankoves.
Dažnam smulkiajam verslininkui prieššventinis laikotarpis neapsieina be dalyvavimo kalėdinėse mugėse, kurios tampa ne tik erdve prekėms parduoti, bet ir jas populiarinti. Tokią kalėdinei produkcijai skirtą erdvę šiemet pristatys ir „Swedbank“. Centrinėje banko būstinėje Vilniuje Konstitucijos prospekte gruodžio 7–8 dienomis vyks Kalėdinė mugė, kurioje trečius metus iš eilės savo gaminius pristatys įvairiausių sričių smulkieji verslininkai.
„Šerkšno medumi“ ir kitais medaus produktais bei bičių vaško žvakėmis prekiaujantis ūkininkas Dainius Šerkšnas tikina prieškalėdiniu laikotarpiu verslo pagyvėjimą tikrai jaučiantis, o iki pat švenčių dirbantis pilnu tempu.
„Stambesni pirkėjai, tokie kaip įmonės, apie dovanas galvoja iš anksto. Su jais pradedame derinti dovanų užsakymus jau rugsėjo mėnesį, o jas pristatome lapkričio pabaigoje. Smulkesni klientai, kaip taisyklė, dovanų pradeda ieškoti vėliau“, – teigia D. Šerkšnas ir pabrėžia, kad prieškalėdinė prekyba yra net tik pati intensyviausia, bet ir pelningiausia.
Anot ūkininko, paklausiausia prekė ištisus metus yra paprastas medus, tačiau prieš didžiąsias metų šventes pirkėjai vis dažniau atsigręžia į įdomesnę produkciją – medų, pagardintą uogomis, žolelėmis ir kitais natūraliais priedais.
Paprašytas pasidalinti naudingais patarimais, kaip pasiruošti kalėdinei prekybai, D. Šerkšnas teigė, kad viską susiplanuoti vargu ar įmanoma. Kartais užtenka užsakymo iš vieno didelio kliento, kad atsargų neturinti mažesnė įmonė nespėtų pagaminti reikiamos produkcijos kiekio.
„Viskas priklauso nuo to, kokia produkcija yra gaminama. Mes galime pasigaminti ir daugiau prekių, o vėliau jas sandėliuoti, kadangi jos negenda. Taigi, kas gamina negendančius produktus, tas gali pasiruošti atsargų didesniems užsakymams“, – pasakoja D. Šerkšnas.
Pašnekovo teigimu, jo bendrovė prieš šventes pasirūpina ir didesniu nei įprastai etikečių ir taros kiekiu, nes pastarąją būtina užsisakyti iš anksto.
„Swedbank“ Smulkių verslo klientų ir rinkodaros skyriaus vadovas Aivaras Janušauskas atkreipia dėmesį, kad šventinė prekyba smulkiajam verslui dažnai yra ne tik galimybė, bet ir nemenkas iššūkis. Jo teigimu, verslo pajėgumų ir tikėtinos paklausos apskaičiavimas čia itin svarbus.
„Svarbu ne tik kritiškai įvertinti, kiek būtiniausių produktų ar žaliavų jų gamybai reikia turėti sandėliuose prieš prasidedant kalėdinės prekybos bumui. Būtina dar atidžiau planuoti savo finansus, nes apyvartinių lėšų poreikis šventiniu laikotarpiu dažniausiai išauga ypač smarkiai. Be to, smulkiesiems verslininkams, ypač dirbantiems nebe pirmus metus, reiktų pagalvoti ir apie galimus papildomus laikinus darbuotojus. Galbūt papildomos rankos padėtų įsukti verslą dar smarkiau?“, – žiemos švenčių laukiantiems verslininkams pataria A. Janušauskas.
Nors papildomi laikini darbuotojai daugeliui verslų prieššventiniu laikotarpiu tikrai reikalingi, tačiau jų paieška kai kada tampa tikras iššūkis. Antrus metus „Swedbank“ Kalėdų mugėje dalyvausiančios mažosios bendrijos „Sveikatos sauja“ direktoriaus Audriaus Dukanskio teigimu, darbuotojų stygius šiuo laikotarpiu yra nemenka problema.
„Galime turėti savo pardavimo vietas daugelyje erdvių, tačiau trūksta žmonių, kurie dirbtų. Mūsų verslo specifika tokia, kad kartu ir edukuojame žmones, jiems patariame, siūlome paragauti mūsų produkcijos“, – pasakoja A. Dukanskis, kurio bendrovė gamina įvairią produkciją iš šaltalankių – tyrę, aliejų, uogienę, arbatą bei prieskonius.
Ir nors tinkamų darbuotojų trūkumas dažnai užkerta kelią dalyvavimui kai kuriose kalėdinėse mugėse, ruošiantis didžiosioms šventėms „Sveikatos sauja“ vadovas pataria labiausiai pasirūpinti prekių atsargomis.
„Parduoti galima ir pačiam, bet ką daryti, kai pritrūksi prekių, kuriomis prekiauji. Todėl svarbu gerai pasiruošti ir turėti jų net daugiau – geriau tegu jų lieka, nei trūksta“, – įsitikinęs pašnekovas, kuris pirmą sykį Kalėdų laukiantiems smulkiesiems verslininkams taip pat pataria apsiginkluoti kantrybe.
„Prekybos vietoje gali tekti išstovėti ir po 12 valandų. Naujokai turi žinoti, kad jų laukia nemenkas krūvis. Svarbu „atlaikyti“ tą mėnesį, nes po jo laukia sausis ir vasaris, kurie smulkiesiems prekybininkams yra atostogų metas“, – teigia A. Dukanskis.
Kalėdinė mugė „Swedbank“ centrinėje būstinėje, Konstitucijos pr. 20A Vilniuje vyks gruodžio 7 d. nuo 11 iki 18 val. ir 8 d. nuo 11 iki 17 valandos.