Elektromobiliai Lietuvoje: kas skatina persėsti prie jų vairo?

2025-02-05

Šalies keliuose galima vis dažniau pastebėti transporto priemones su valstybiniais numeriais, kurie prasideda raide E. Jie žymi iš tinklo įkraunamus automobilius su vidaus degimu varikliu ar varomus vien tik elektra.

Šiuo metu yra daugybė priežasčių, dėl kurių verta apsvarstyti persėdimą prie elektra varomos transporto priemonės vairo, tarp kurių – didėjantis tokių automobilių pasirinkimas ir prieinamumas, sparčiai tobulėjanti elektromobilių baterijos technologija, finansinė parama naujam ar naudotam elektromobiliui, augantis viešų įkrovos taškų skaičius.


Remiantis LR Susisiekimo ministerijos informacija, 2025 m. pradžioje Lietuvoje buvo užregistruota beveik 29 tūkst. M1 ir N1 kategorijų elektromobilių.

  • 16,5 tūkst. grynųjų elektromobilių;
  • 12,3 tūkst. iš išorės įkraunamų hibridinių automobilių;
  • Daugiausia elektromobilių registruota Vilniuje.

Patogumas bei mažesnės sąnaudos

  • APVA parama. Įsigyjant grynąjį elektromobilį galima gauti APVA paramą, kuri naujam elektromobiliui sudaro 5 tūkst. eurų, o naudotam – 2,5 tūkst. eurų. Finansinės paramos priemonės įsigyjant elektromobilius bus taikomos tol, kol M1 (lengvasis keleivinis elektromobilis) ir N1 (lengvasis komercinis elektromobilis) klasės elektromobiliai sudarys ne mažiau kaip 10 proc. visų Lietuvoje registruotų lengvųjų automobilių skaičiaus;
  • Itin pigus krovimas įsirengus saulės elektrinę. Elektromobilį galima įkrauti beveik nemokamai tam naudojant nuosavos saulės elektrinės pagamintą energiją (aišku, jeigu jos lieka patenkinus kitus namų poreikius). Jeigu yra galimybė, verta pasididinti turimos saulės elektrinės galią ar įsigyti nuotolinės saulės elektrinės dalį vien elektromobilio poreikiams, nes tai ilgainiui bus pigiau nei pirkti elektrą iš nepriklausomų tiekėjų;
  • Nemokamas parkavimas. Savo elektromobilį nemokamai statyti galima parkavimo vietose Vilniuje, Klaipėdoje, Kaune, Panevėžyje, Šiauliuose, Trakuose ir Palangoje. Verta žinoti, jog kai kuriuose miestuose gali reikėti parkavimo leidimo, neužteks tik valstybinių numerių;
  • Nemokamas arba perpus pigesnis įvažiavimas į Neringą. Tik elektra varomoms transporto priemonėms nuo birželio 20 d. iki rugpjūčio 20 d. įvažiavimas į Neringą kainuos 25 eurus. Kitu metu – nemokamai;
  • Greitesnis judėjimas mieste. Elektromobiliams suteikiama išskirtinė teisė važiuoti A+ juosta – naudingas pranašumas aplenkiant kamščius.


Išvystytas įkrovimo taškų tinklas

Per artimiausius kelerius metus Lietuvoje numatyta sparti greitos įkrovos taškų plėtra, tad kelionės elektromobiliu taps dar patogesnės.

  • Lietuvoje šiuo metu veikia apie 2,5 tūkst. viešų įkrovimo prieigų, kurių galia siekia beveik 120 tūkst. kW.
  • Iki 2030 m. pabaigos šalyje planuojama įrengti ne mažiau kaip 60 tūkst. įkrovimo prieigų, iš kurių 6 tūkst. bus viešos.
  • Jas pirmiausia planuojama įrengti didžiuosiuose miestuose. Ketinama įrengti įprastos bei vidutinės galios elektromobilių įkrovimo prieigas šalia daugiabučių gyvenamųjų namų, taip sudarant galimybę juose gyvenantiems elektromobilių naudotojams įkrauti juos visą parą.


Elektromobilių pranašumai

  • Baterijos gyvavimo trukmė. Elektromobilio baterija gali tarnauti 15-20 metų (160-320 tūkst. kilometrų). Palyginti su automobiliu su vidaus degimo varikliu, tai, priklausomai nuo vairavimo įpročių, neretai yra gerokai ilgesnė eksploatavimo trukmė.;
  • Garantija. Gajus mitas, jog dėvėtų elektromobilių baterijos yra nebetinkamos. Iš tiesų, 10-ies metų senumo elektromobilio baterijos talpa vis dar siekia 75 proc., o daugeliui naujų elektromobilių baterijų suteikiama 8 metus ir 160 tūkst. km apimanti baterijos garantija.
  • Techninė priežiūra. Elektromobilio priežiūra gali būti apie 2 kartus pigesnė nei automobilio su vidaus degimo varikliu;
  • Įveikiamas atstumas. Didelė dalis naujų ar kelių metų senumo elektromobilių vienu įkrovimu gali įveikti daugiau nei 300 km įvairiomis važiavimo sąlygomis;
  • Ekonomiškumas. Anot Lietuvos energetikos agentūros, 100 kilometrų kelionė elektromobiliu yra du kartus pigesnė nei degalais varomu automobiliu;
  • Ilgalaikės išlaidos. Nors elektromobilio kaina įprastai didesnė nei tos pačios klasės benzininių automobilių, tačiau jei per metus įveikiate bent 15 tūkst. kilometrų, elektromobilio eksploatacijos išlaidos per 5 metus iš esmės susilygina su analogiško benzininio ar dyzelinio automobilio išlaidomis.
  • Energetinė nepriklausomybė. Elektromobiliai taip pat gali padėti sumažinti priklausomybę nuo iškastinio kuro ir prisidėti užtikrinant šalies energetinę nepriklausomybę. Kitaip nei benzininius ar dyzelinius automobilius, elektromobilius galima įkrauti naudojant elektros energiją iš įvairių vietinių šaltinių, įskaitant vėjo, saulės ir vandens energiją.
Siekdami užtikrinti geriausią Jūsų naršymo patirtį, šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. cookies). Paspaudę mygtuką „Sutinku“ arba naršydami toliau patvirtinsite savo sutikimą. Bet kada galėsite atšaukti savo sutikimą pakeisdami interneto naršyklės nustatymus ir ištrindami įrašytus slapukus. Susipažinkite su slapukų politika.