Konfliktai tarp vaikų ar paauglių yra normalus reiškinys – per konfliktus vaikai mokosi kurti santykius ir spręsti problemas. Tačiau labai svarbu užtikrinti, kad vaikai išmoktų kontroliuoti agresiją, gerbtų ribas ir netaptų smurtautojais.
Kad vaikai išmoktų ir išsiugdytų tinkamus konfliktų sprendimo įgūdžius, labai svarbus suaugusiųjų (tėvų, globėjų ir mokytojų) dalyvavimas, nes vaikai mokosi iš suaugusiųjų pavyzdžio.
Tėvams ar globėjams ir mokyklai svarbu bendradarbiauti tam, kad:
Svarbu į pokalbį įtraukti mokytoją, tačiau tai neturėtų būti puolimas. Pokalbio tikslas taip pat neturėtų būti nubausti kaltininkus, o veikiau KARTU siekti užkirsti kelią patyčioms ir susitarti dėl bendro veiksmų plano, kad būtų stiprinamas visų į patyčias įsitraukusių vaikų supratimas apie saugaus bendravimo ir tinkamo konfliktų sprendimo įgūdžius.
Kreipiantis į mokytoją patartina nurodyti, kad susiduriate su sunkumais dėl tam tikros problemos ir norėtumėte, kad mokytoja(-s) profesionaliai įsitrauktų ir patartų, kaip elgtis susiklosčiusioje situacijoje. Pasakykite, jog norėtumėte kartu su visomis suinteresuotomis šalimis pagalvoti, kaip išspręsti šią situaciją (užmezgant pagarbų bendradarbiavimo santykį su patyčiose dalyvaujančių vaikų tėvais ar globėjais). Nepamirškite, kad mes, suaugusieji, esame vaikams pavyzdys sprendžiant konfliktines situacijas daugelyje sričių.
Kadangi patyčios yra problema, dažniausiai kylanti mokykloje, didžioji dalis darbo ją sprendžiant vyks ten. Aptarkite su klasės auklėtoju arba atsakingu specialistu, koks yra jūsų vaidmuo patyčių situacijos sprendimo plane. Pakalbėkite apie:
Paklauskite, ko iš jūsų tikimasi ir ar yra kas nors, ko šiuo metu būtų nepatartina daryti. Taip pat pasiteiraukite, kada galėtų įvykti kitas susitikimas, kad kartu galėtumėte įvertinti progresą (paprastai ne vėliau kaip po kelių savaičių).
Nuolat informuokite vaiką apie tai, ką jūs ir mokytojai nusprendėte, ir aptarkite su juo žingsnius, kaip problema bus sprendžiama mokykloje. Artimiausiomis savaitėmis skirkite šiek tiek daugiau dėmesio savo vaikui - kartais į patyčių situacijas pakliuvusiems vaikams gali kilti psichoemocinių sunkumų, pavyzdžiui, padidėti nerimas ar atsirasti depresijos simptomų ir pan. Jūsų aktyvus įsitraukimas padės greičiau jas įveikti.
Mokyklos įsitraukimas ir problemos supratimas yra pagrindiniai veiksniai, užtikrinantys, kad patyčių situacija būtų sėkmingai išspręsta. Mokykla turi pareigą (numatytą ir teisės aktuose) užkirsti kelią patyčioms ir jas spręsti.
Jei manote, jog trūksta mokyklos bendradarbiavimo, pasiteiraukite (mokytojo, mokyklos specialistų ar vadovo), kaip galite padėti. Mokykla - tai taip pat tik žmonės, ir dažnai būna taip, jog jiems taip pat reikia pagalbos ugdant įgūdžius (tėvai ar globėjai gali padėti pozityviai ir konstruktyviai įtraukdami papildomus specialistus).
Tačiau jei jaučiate, jog mokytojai, mokyklos specialistai ar vadovybė nenori spręsti susiklosčiusios situacijos, svarbu apie tai pranešti švietimo sistemą reguliuojančioms institucijoms ir apsvarstyti galimybę keisti mokyklą. Tokiais atvejais labai svarbu į šį procesą įtraukti vaiką ir kartu su juo aptarti tolesnius veiksmus. Vaikas įvertins, kad esate pasirengę žengti bet kokį žingsnį, kad jam padėtumėte.
„Swedbank“ siekia prisidėti prie visuomenei aktualių problemų sprendimo, todėl gyvybės draudimu savo vaikus apdraudę ar „Saugus vaiko fondas“ draudimo sutartį sudarę tėvai turi galimybę gauti nemokamą pagalbą patyčių atveju.