Antras daiktų gyvenimas − kokių naudotų daiktų dažniausiai ieško lietuviai?

Maždaug du trečdaliai šalies gyventojų yra dovanoję ar patys gavę dovanų dėvėtų drabužių ir avalynės, parodė „Swedbank“ užsakymu atlikta apklausa. Tuo metu rečiausiai tarp dovanojamų ar parduodamų naudotų daiktų – įvairūs skaitmeniniai namų technikos prietaisai.

„Tyrimas atskleidė, kad šalies gyventojai yra linkę pratęsti daiktų tarnavimo laiką padovanodami juos kitiems. Gyventojai vieni kitiems dažniausiai dovanoja tokius smulkius nedidelės vertės daiktus, kaip drabužiai, avalynė, vaikiškos prekės. Be to, palyginti dažnai šių kategorijų prekes lietuviai nori įsigyti iš antrų rankų – daugiau nei pusė tyrimo respondentų nurodė, kad taip elgdamiesi žmonės demonstruoja savo finansinį sumanumą ir siekia sutaupyti, įsigydami dėvėtą, bet tolesniam naudojimui tinkamą daiktą”, – sako „Swedbank“ Finansų instituto vadovė Jūratė Cvilikienė.

Naudoti drabužiai ir avalynė – parduoti ar dovanoti?

Drabužiai ir avalynė yra labiausiai paplitusios pakartotinio naudojimo daiktų kategorijos. Beveik kas antras šalies gyventojas (49 proc.) nurodė, kad šiuo metu turi įsigijęs dėvėtų drabužių, 29 proc. – dėvėtos avalynės. Be to, 44 proc. apklausos respondentų teigė, kad šiuo metu namuose turi dėvėtų drabužių, kuriuos gavo dovanų, 35 proc. naudoja dovanų gautą avalynę.

„Didelė dalis šalies gyventojų ne tik įsigyja ar gauna dėvėtų drabužių ar avalynės, bet ir patys šios kategorijos daiktus dažnai perleidžia naudoti kitiems. Tiesa, tokiu atveju retas kuris iš to siekia gauti finansinės naudos – dažniausiai šalies gyventojai drabužius ir avalynę dovanoja. Bet kokiu atveju, sutvarkyti, surūšiuoti ir padovanoti daiktai ne tik atlaisvina namuose vietos, bet ir skatina tvarų vartojimą“, – sako J. Cvilikienė.

Remiantis apklausos duomenimis, drabužius yra dovanoję 62 proc., avalynę – 55 proc. respondentų. Parduoti dėvėtus šių kategorijų daiktus yra bandę kur kas mažesnė apklaustųjų dalis – atitinkamai 12 ir 9 procentai.

Šalies gyventojai yra linkę pratęsti daiktų tarnavimo laiką padovanodami juos kitiems.

Pasak „Swedbank“ atstovės, gerai išvystytas panaudotų drabužių ir avalynės iš užsienio verslas ir santykinai nedidelės dėvėtų šios kategorijos prekių kainos lemia, kad gyventojai renkasi dovanoti juos, o ne parduoti, nes nemato galimybių papildomai uždirbti. Tačiau vis labiau populiarėjančios naudotų daiktų pardavimo programėlės bei teigiamas jaunimo požiūris į naudotus daiktus rodo, jog ši rinka turi potencialo ateityje plėstis.

Senos skaitmeninės technikos nenori

Tuo metu kompiuterinės ir kitos namams skirtos technikos srityje pastebima priešinga tendencija – šių kategorijų prekes šalies gyventojai dažniausiai renkasi įsigyti naujas.

Remiantis „Swedbank“ tyrimo duomenimis, naudotą kompiuterinę techniką yra pirkęs maždaug kas ketvirtas (24 proc.), naudotą garso, vaizdo ir foto techniką – tik maždaug kas šeštas (17 proc.) šalies gyventojas. Šioms kategorijos priskiriamos įrangos dovanų yra gavęs kas penktas respondentas (19 procentų).

„Iš visų tyrime paminėtų prekių kategorijų mažiausiai patraukli šalies gyventojams atrodo naudota skaitmeninės įranga, išskyrus išmaniuosius telefonus. Maždaug du trečdaliai gyventojų nėra pirkę ar gavę dovanų kompiuterinės įrangos ar naudotos garso, vaizdo ir foto technikos. Lygiai taip pat didesnioji tyrimo respondentų dalis nurodė, kad niekada nėra patys dovanoję ar pardavę šioms kategorijoms priskiriamų prekių“, – pastebi J. Cvilikienė.

Pasak jos, viena priežasčių, galinti paaiškinti tokią tendenciją, galėtų būti ilgas kompiuterių ir kitos namų technikos naudojimo ciklas. „Kadangi šio tipo įrenginiai, palyginus su kitomis namų kategorijų prekėmis, yra gana brangūs ir retai keičiami, juos žmonės įsigyja naujus ir jais dažnai naudojasi, kol jie sugenda ir nebetinka naudojimui“, – sako „Swedbank“ atstovė.

Tiesa, tarp skaitmeninių įrenginių išsiskiria išmanieji telefonai, kuriais šalies gyventojai mainosi dažniau. Pavyzdžiui, daugiau nei 30 proc. apklausos respondentų nurodė, kad yra dovanoję išmanųjį telefoną, ir lygiai tokia pati dalis teigė, kad yra gavę šį įrengnį dovanų. Naudotą išmanųjį telefoną teko pirkti 17 proc., o jį parduoti – 15 proc. apklausos respondentų.

Buitinę techniką linkęs dovanoti kas trečias

Naudoti baldai ir buitinė technika – taip pat neretas pasirinkimas tarp šalies gyventojų. Kas trečias (33 proc.) tyrimo respondentas nurodė gavęs dovanų naudotų baldų, o kas penktas (21 proc.) tokių baldų yra įsigijęs. Dovanotos buitinės technikos yra gavę ir ją pirkę kas ketvirtas gyventojas.

Tuo metu savo naudotą buitinę techniką ir naudotus baldus kitiems yra dovanoję, atitinkamai, 37 proc. ir 29 proc. tyrimo dalyvių.

Reprezentatyvią Lietuvos gyventojų apklausą „Swedbank“ užsakymu atliko rinkos tyrimų bendrovė „Spinter tyrimai“. Tyrimo metu Lietuvoje 2018 m. rugpjūčio mėnesį apklausti 1 007 respondentai nuo 18 iki 75 metų amžiaus.

Siekdami užtikrinti geriausią Jūsų naršymo patirtį, šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. cookies). Paspaudę mygtuką „Sutinku“ arba naršydami toliau patvirtinsite savo sutikimą. Bet kada galėsite atšaukti savo sutikimą pakeisdami interneto naršyklės nustatymus ir ištrindami įrašytus slapukus. Susipažinkite su slapukų politika.