Ko reikia norint pradėti sėkmingą verslą? Gali atrodyti, kad svarbiausia – solidus pradinis kapitalas, profesionalų komanda ir apgalvota marketingo strategija. Vis tik „Soyacandles.lt“ verslo įkūrėjo Lauryno istorija kiek kitokia. Gaminti žvakes jiedu su žmona Egle pradėjo prieš bene 10 metų. Pradžioje pora tai darė laisvalaikiu, vakarais ir savaitgaliais, o pagamintus gaminius dovanodavo draugams, kartais – parduodavo.
„Iš lėto kūrėme verslą, tačiau 2015 metais startavusi elektroninė parduotuvė tikrai nebuvo labai sėkminga. Internete pardavinėjome žvakes, vėliau klientams pasiūlėme ir žvakių gamybos reikmenis – vašką, dagtis, indus, dažus. Tiesiog parduodavome žaliavų perteklių, kurio mums nereikėjo“ – apie verslo pradžią pasakoja L. Salys.
Vis tik viskas kardinaliai pasikeitė per koronaviruso pandemiją, kuri „įkalino“ bene viso pasaulio gyventojus namuose. Žmonės pradėjo ieškoti įdomių veiklų, kuriomis galėtų užsiimti niekur neišeidami. Sojų vaško žvakių gaminimas tūkstančiams lietuvių pasirodė įdomi ir įtraukianti veikla. Taip šeimos verslas vos per keletą mėnesių pradėjo nešti solidų pelną.
Kokia Lauryno vadovaujamo verslo sėkmės paslaptis? Su kokiais sunkumais elektroninės parduotuvės šiais laikais susiduria? Kodėl pašnekovas įsitikinęs, kad versle vien unikalios idėjos neužtenka? Apie visa tai jis ir sutiko papasakoti.
Iki tol, kol pasaulį sukaustė pandemija, Laurynas ir Eglė dirbo samdomus darbus. Vien iš sojų žvakių ir žvakėms gaminti skirtų reikmenų pardavimo šeima tikrai negalėjo išgyventi, mat užsakymų turėjo vos keletą.
„Pavyzdžiui, būdavo, kad per savaitę „įkrenta“ vienas užsakymas, o ir jį pateikia mūsų draugai, kolegos ar pažįstami. Jokios reklamos nepirkome, pačios internetinės parduotuvės nereklamavome. Žinia apie mūsų siūlomas priemones ir žvakes sklido iš lūpų į lūpas. Ilgainiui gamybos žaliavų asortimentas elektroninėje parduotuvėje augo, o pačių žvakių pardavimui nebegaminome“, – teigia Laurynas.
Anuomet, prisimena jis, informacijos, kurios pagalba būtų galima pasigaminti natūralią sojų vaško žvakę namuose, internete trūko. Tačiau jie su žmona labai daug gilinosi į visą gamybos procesą ir toliau laisvalaikiu ieškojo itin kokybiškų priemonių žvakėms gaminti, kurias siūlė įsigyti ir kitiems.
Laurynas pasakoja, kad sojų vašką žvakių gamybai jų internetinėje parduotuvėje klientai pradėjo graibstyti 2020 metų rudenį.
„Atrodė, kad visi užsidarė namuose ir pradėjo gaminti žvakes. Nors reklamos nepirkome, puslapis sulaukė labai daug klientų natūraliu būdu. Tai tapo tam tikru iššūkiu – gaudavome daug daugiau užsakymų, nei galėjome per dieną suruošti. Taip užsakymai kaupėsi eilėje, teko ilginti jų ruošimo laiką net iki 5 darbo dienų. Taip pat turėjome peržiūrėti žaliavų sandėlį ir atsargų kiekius, nes produktai baigdavosi daug greičiau, nei juos galėjome gauti iš tiekėjų“ – sako verslininkas.
Jis džiaugiasi, kad ilgainiui jie suprato sezoniškumo niuansus ir išmoko sezono pardavimų pikui ruoštis iš anksto.
Lauryno ir jo žmonos Eglės internetinė parduotuvė „gimė“ iš meilės sojų vaško žvakėms. Juos visada domino itin kokybiškas sojų vaškas, kuris yra pagamintas iš sojų pupelių.
„Toks vaškas biologiškai skaidus, visiškai suyra gamtoje, jame nėra aplinkai ir žmogaus sveikatai kenksmingų priemaišų. Ir nors sojų vaško žvakių gamybos žaliavos mūsų elektroninėje parduotuvėje sudaro pagrindinę dalį, joje galima rasti ir namų kvapų, muilo, kvepalų gamybai reikalingų ingredientų“, – vardija jis.
Verslininkas pabrėžia, kad jų žvakių žaliavų pasirinkime yra vien kokybiški ir sertifikuoti vaškai bei kitos priemonės.
„Stengiamės būti įvairiapusiškai tvarūs – dirbame naudodami saulės energiją, pakuotei daugiausia naudojame popierių, rūšiuojame visas veiklos atliekas. Taip pat dalį pelno skiriame labdarai, remiame ir nevyriausybines organizacijas, socialinius projektus“, – pasakoja Laurynas.
Jis džiaugiasi, mat klientai įvertina jų įdirbį ir grįžta apsipirkti vėl ir vėl. Pašnekovas įsitikinęs, kad juos iš kitų tokio pobūdžio verslų išskiria ir tai, kad jie užsakymus išsiunčia itin greitai, sparčiai reaguoja į užklausas ir nieko neatidėliodami klientams padeda išspręsti problemas.
Ir nors Lauryno bei jo žmonos Eglės verslui šiuo metu sekasi puikiai, vyras sako, kad elektroninių parduotuvių verslai susiduria ir su įvairiausiais iššūkiais.
„Išskirčiau stiprėjančią konkurenciją elektroninėje prekyboje. Vis lengviau atidaryti el. parduotuvę ir parduoti bet kokius produktus, kurie gali būti nekokybiški. Tokių parduotuvių savininkai gali neteikti jokių konsultacijų ir iš esmės neprisiimti jokios atsakomybės. Todėl verslams, kurie siekia būti ne patys pigiausi, tačiau užtikrinti kokybę, kyla iššūkių konkuruojant“, – patirtimi dalinasi pašnekovas.
Taip pat, anot jo, smulkiems verslininkams sunku ir dėl apyvartinių lėšų pritraukimo.
„Nors dažnai matome reklamas, kad teikiamas finansavimas, realybėje, deja, ne viskas taip gražu ir paprasta. Susiduriame ir su valstybės biurokratija. Smulkūs verslai dažnai nė nežino daugybės reikalavimų dėl pakuočių tvarkymo, mokesčių, skirtingų PVM tarifų taikymo skirtingoms šalims ir panašiai“, – teigia Laurynas.
Verslininkas pabrėžia ir tai, kad smulkūs verslai dažniausiai neturi teisininkų ar mokesčių specialistų, kurie gilinasi į atitinkamas sritis. Tokių verslų vadovai turi išmanyti labai daug skirtingų sferų.
Vienas žmogus negali žinoti ir suprasti visko. Tuo įsitikinęs Laurynas, kuris pasinaudojo proga su „Swedbank“ ekspertais pasikonsultuoti apie savo verslą bei tokiu būdu daugiau sužinoti apie finansų valdymą.
„Finansinės žinios vienareikšmiškai svarbios. Būtina gebėti skaičiuoti ne tik tai, kiek eurų uždirbai parduodamas konkrečią prekę, tačiau privalai gebėti į prekės savikainą įsitraukti logistiką, reklamos sąnaudas, mokėjimo tarpininkų mokesčius ir panašiai“, – sako pašnekovas.
Anot jo, mažieji verslininkai privalo suprasti, kaip skaičiuojami mokesčiai, kaip tinkamai valdyti pinigų srautus.
„Finansų išmanymas leidžia nepadaryti skausmingų klaidų. Kai nėra klaidų, gali pradėti galvoti apie tvarų verslo augimą. Koronaviruso pandemijos metu mūsų metinis pardavimų augimas sudarė 250 proc. Šiuo laikotarpiu buvo ypač svarbu nepritrūkti lėšų, mat reikėjo laiku atsiskaityti su tiekėjais. Finansų išmanymas šiuo laikotarpiu padėjo mums sustyguoti procesą ir susidėlioti, kada ir kokie mokėjimai turėjo būti atlikti, kada jie galėjo būti atidėti ir panašiai“, – pasakoja Laurynas.
Verslininkas džiaugiasi, kad pasinaudojo galimybe į savo verslą pažvelgti iš šalies.
„Konsultacijos su „Swedbank“ mums padėjo subalansuoti pinigų srautus tarp sezono piko ir vasaros laikotarpio. Banko atstovai pasiūlė mums tam tikrų praktinių įrankių, taip pat priminė žinotus, bet jau pamirštus pagrindinius finansinius verslo rodiklius, jų reikšmę ir analizės galimybes. Specialistai padėjo įsivertinti prekių grupių pelningumo rodiklius, o tai padeda priimti tinkamus sprendimus dėl prekių reikalingumo bei kiekio“, – konsultacijų privalumus vardija pašnekovas.
Anot jo, svarbiausia tokių konsultacijų su profesionalais metu nebijoti klausti. Juk konsultantai neturi jokio tikslo nusisavinti verslo. Jų misija – padėti verslą auginti.
Kviečiame susipažinti su „Swedbank“ Verslo akademija