Trys smulkaus verslo klaidos ir pamokos, kaip jų vengti

2024-01-11

Nors kiekvienas verslas prasideda nuo idėjos ir motyvacijos bei gebėjimo ją realizuoti, įsisukus į verslo kūrimo procesus romantikos kiek sumažėja, o dėmesys neišvengiamai nukrypsta į finansus. Vienas iš pagrindinių verslo tikslų yra dirbti pelningai ir nešti grąžą. Pelninga veikla padeda užtikrinti įvairiapusę naudą bei verslo tęstinumą. 

Deja, kartais patirties trūkumas pradedantiems verslininkams pakiša koją. Tačiau „Swedbank“ Verslo akademijos, programos, skirtos smulkiojo verslo stiprinimui, praktika rodo, kad laiku identifikavus klaidas, jas ėmus taisyti, verslo trajektoriją galima pakreipti sėkmės ir augimo keliu. Tad kokios klaidos dažniausiai sutrukdo verslininkams ir kaip jų vengti? 

Neteisingas kainos orientyras

Dalis smulkaus verslo atstovų nuo pat veiklos pradžios bando užimti savo vietą rinkoje siūlydami produktus ar paslaugas mažesne kaina nei konkurentai. Tokiu atveju verslininkai dažnai net nežino, kokia yra tiksli jų produkto ar paslaugos savikaina, nes atspirties tašku tampa konkurentų kaina.

Neturėdamas pagrįsto supratimo, kokios yra veiklos išlaidos ir koks yra pelningumas, smulkusis verslas gali užstrigti žemo pelningumo lygyje arba veikti nuostolingai eikvojant nuosavą kapitalą. Tokiu atveju „atsistoti ant kojų“ įmonei gali apskritai nepavykti.

Siekiant išvengti šios klaidos, sau būtina atsakyti į kelis klausimus. Visų pirma, kokia yra produkto savikaina ir kokią kainą turite nustatyti, kad būtumėte pelningi? Tuomet – kokia yra konkurentų kaina?

Nuo atsakymų į šiuos klausimus priklausys tolesni žingsniai. Jei konkurentai parduoda ženkliai pigiau, reikėtų peržvelgti jų finansines ataskaitas, iš kurių matysite, ar jų veikla pelninga. Jei konkurentai yra pelningi, ką jie daro kitaip? Galbūt pavyks rasti įžvalgų, kaip galite veikti efektyviau ir sumažinti sąnaudas ar padidinti pardavimo maržą.

Jei tampa akivaizdu, kad jūsų produktas ar paslauga bus brangesni, tuomet reikia galvoti, kokias papildomas vertes galite pasiūlyti pirkėjui, kad jis jaustų vertę ir sutiktų mokėti daugiau.

Nepakankama finansinių rodiklių priežiūra

Net ir veikiant pelningai būtina nuolatos vertinti, kaip keičiasi jūsų produkto ar paslaugos savikaina, veiklos sąnaudos ir pelningumas. Niekada tiksliai nežinosite, kaip iš tiesų sekasi jūsų verslui, jei reguliariai neseksite savo įmonės finansinių rezultatų. Neužtenka tiesiog pajusti, kaip sekasi ir pasižiūrėti į finansines ataskaitas po to, kai buhalterijos kolegos jas paruošė Registrų centrui. Stebėkite savo įmonės finansinius rodiklius bent kartą per mėnesį, bet ne rečiau kaip kas ketvirtį. 

Svarbu ne tik sekti rodiklius, bet ir suprasti pokyčių priežastis. Jei didėja pirkėjų skolų suma, kodėl tai vyksta? Ar taip vyksta dėl to, kad norite auginti pardavimus ir suteikiate ilgesnius atidėjimus mokėjimams? O gal todėl, kad esami pirkėjai vėluoja atsiskaityti? 

Jei didėja sandėlio balansinė vertė, kodėl tai vyksta? Ar papildėte prekių atsargas prieš sezoną, ar jame „guli“ kelis metus neparduotos prekės? Matydami pokyčius ir suvokdami priežastis, visų pirma, galėsite laiku sureaguoti, antra, suprasite, kur yra jūsų įmonės pinigai. Būtų gerai tai pradėti daryti prieš tai, kai prireikia sumokėti partneriams, o sąskaitoje pinigų nėra.

Veikimas principu „pasidaryk pats“ 

Smulkaus verslo savininkas pradžioje dažnai turi pasirūpinti viskuo pats. Tačiau verslui augant vienas savininkas visko padaryti pats nebegali. Galiausiai, „pasidaryk pats“ principas gali tapti įmonės augimo stabdžiu, nes neįmanoma vienam žmogui būti ir marketingo specialistu, ir pardavėju, ir buhalteriu. 

Turint ribotas galimybes priimti naujų darbuotojų, galima atrasti įvairių būdų, kaip pasitelkti reikalingus žmogiškuosius išteklius. Pavyzdžiui, pamėginti pritraukti stažuotojus ir praktikantus, kurie, norėdami įgyti patirties, su dideliu užsidegimu ir noru prisidės darbais ir idėjomis.

Taip pat vis populiariau tampa samdyti ne nuolatinius darbuotojus, o pasinaudoti laisvai samdomų specialistų paslaugomis. Tai – puiki galimybė smulkiems verslininkams pasitelkti vertingą patirtį ir įgūdžius, kuomet samdyti tokį darbuotoją ilgam laikui yra per brangu.

Jau netrukus „Swedbank“ Verslo akademija startuos trečiąjį kartą! Kviečiame sekti visas naujienas mūsų tinklaraštyje bei soc. medijos kanaluose.
 

Siekdami užtikrinti geriausią Jūsų naršymo patirtį, šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. cookies). Paspaudę mygtuką „Sutinku“ arba naršydami toliau patvirtinsite savo sutikimą. Bet kada galėsite atšaukti savo sutikimą pakeisdami interneto naršyklės nustatymus ir ištrindami įrašytus slapukus. Susipažinkite su slapukų politika.