Pasirinkimas tarp naujo ekonominės klasės ir naudoto, bet prabangesnio automobilio gali neduoti ramybės dažnam automobilį įsigyti norinčiam vairuotojui. Ką reikėtų įvertinti renkantis ir kaip pasverti, kuris sprendimas būtų finansiškai naudingesnis?
Svarstydami apie naują arba pirmąjį savo automobilį, neretai darome vieną klaidą – vertiname jo kainą pagal sumą, kurią išleistume įsigydami transporto priemonę. Vis dėlto, norėdami žinoti, kiek mums atsieis automobilis, turėtume atsižvelgti ir į būsimas eksploatacines bei kitas išlaidas. Be to, svarbu ir tai, už kiek tą automobilį bus galima parduoti, pavyzdžiui, po penkerių metų, kai transporto priemonė vėl bus keičiama.
Eksploatacijos išlaidas patiria ir naujų, ir naudotų automobilių vairuotojai. Kuras, automobilio švaros palaikymas, žieminių ir vasarinių padangų įsigijimas ir jų keitimas, tepalų ir filtrų keitimas, draudimo įmokos – tai išlaidos, kurių dalis priklauso nuo automobilio modelio bei jo amžiaus. Šias išlaidas galima preliminariai apskaičiuoti, todėl prieš perkant automobilį verta pasidomėti vidutinėmis kainomis.
Planuoti automobilio gedimų, žinoma, nesinori, o juos prognozuoti kone neįmanoma, tačiau svarbu įsivertinti, kad tokių išlaidų gali atsirasti ir reikia būti joms pasirengus.
Naujiems automobiliams suteikiama garantija, todėl pirmuosius kelerius metus būsime ramūs, kad nereikės papildomai išlaidauti remontui, jei jo prireiktų. Naudoti automobiliai genda gerokai dažniau, todėl prieš įsigyjant labai svarbu kritiškai įvertinti įsigyjamo automobilio būklę.
„Swedbank“ duomenimis, 2021 m. Lietuvoje vidutinė automobilio lizingo suma siekė apie 22,5 tūkst. eurų. Lizingu įprastai perkami nauji arba vos kelerių metų senumo automobiliai, ir už tokią sumą galima įsigyti naują standartinės komplektacijos ekonominės klasės automobilį.
Lizingo sutartį pasirašant 5 metų terminui su 35 proc. likutine verte, pradiniam įnašui sudarant 10 proc. (2250 eurų), mėnesio įmokos sieks maždaug 237 eurus. Prie šios sumos reikėtų pridėti ir Kasko bei civilinės atsakomybės draudimą, kurie tokiam automobiliui kainuos apie 40 eurų per mėnesį.
Reikia nepamiršti, kad įsigytas automobilis bus su sezonui pritaikytomis padangomis, todėl žieminėms teks išleisti papildomai. Vidutinės klasės padangų komplektas tokios charakteristikos automobiliui atsieis apie 300 eurų. Automobilį taip pat reikės aptarnauti specializuotame servise, o per 5 metus tokios išlaidos sudarys apie 1000 eurų.
Vadinasi, per 5 metus tokiam automobiliui išleisime daugiau nei 20 tūkst. eurų, neskaičiuojant išlaidų kurui, automobilio švaros palaikymui, priklausančių nuo individualaus poreikio. Tačiau važinėsime nauju automobiliu, kurio techninę priežiūrą pirmus kelerius metus (dažniausiai garantija galioja nuo 3 iki 5 metų) garantuos pardavėjas.
Tuo metu vidutinė paskola automobiliui, „Swedbank“ duomenimis, buvo apie 7 tūkst. eurų sumą. Su paskola dažniausiai įsigyjamos senesnės transporto priemonės, ir už tokią sumą įmanoma įsigyti maždaug 10–15 metų senumo prabangesnės klasės automobilį.
Paskola automobiliui 5 metams per mėnesį kainuos maždaug 154 eurus. Sudėtinga apskaičiuoti papildomas remonto ir eksploatacijos išlaidas, kurios atsiras dėl automobilio amžiaus, tačiau galima įvertinti dažniausiai pasitaikančias išlaidas.
Tikėtina, kad perkant naudotą automobilį padangų būklė nebus gera, todėl per 5 metus tikrai teks įsigyti naują komplektą. Tai gali kainuoti maždaug 300 eurų, o jei reikia ir žieminių, ir vasarinių padangų – kaina dvigubėja.
Alyvą, alyvos filtrą, oro, salono ir degalų filtrus reikia kas porą metų. Priklausomai nuo įsigyto automobilio detalių būklės, naudotam automobiliui šios išlaidos per 5 metus gali siekti 600 eurų. Tikėtina, kad reikės keisti ir pagrindinį diržą bei generatoriaus diržą – 300 eurų.
Per 5 metus bent porą kartų tektų keisti stabdžių kaladėles, o stabdžių diskus – bent kartą. Stabdžių priežiūra gali siekti 400 eurų.
Šios išlaidos priklauso nuo automobilio modelio bei to, kaip dažnai naudosite automobilį, kiek kilometrų juo nuvažiuosite, kiek kainuos detalės ir specialistų darbas. Specifinius gedimus prognozuoti sudėtinga, jų gali būti visokiausių, todėl skaičiuojant verta rezervuoti papildomą 1000 eurų remonto darbams, kurių per visą naudojimosi automobiliu laikotarpį tikrai gali pasitaikyti.
Jeigu paskaičiuosime paskolos įmokas ir sudėsime su automobilio priežiūros išlaidomis, pamatysime, kad tokiam automobiliui per 5 metus išleisime maždaug 12 tūkst. eurų. Kaina tikrai nėra tiksli, tačiau faktas − papildomų išlaidų perkant seną automobilį nepavyks išvengti.
Paskaičiavus visas išlaidas automobiliams, kurių pradinės kainos skyrėsi virš 3 kartų, skirtumas sumažėja. Tačiau svarbu nepamiršti ir kito aspekto, kuris gali turėti nemažos įtakos pasirinkimui – tai asmeniniai ar šeimos poreikiai.
Jei automobilio reikia vienam asmeniui ar porai, greičiausiai šį poreikį patenkins naujas ekonomiškas automobilis. Tačiau šeimos poreikiai paprastai būna didesni, todėl kelių asmenų šeimai neabejotinai reikalinga talpesnė transporto priemonė, ir jei nėra galimybių mašinai skirti didesnio biudžeto, verta apsvarstyti naudotos transporto priemonės įsigijimą.
Apskritai, įsigyjant automobilį būtina atlikti pirminius skaičiavimus ir įvertinti savo finansines galimybes. Kaip taisyklė, joks didesnis pirkinys neturėtų tapti pernelyg didele finansine našta, galinčia sutrukdyti tenkinti būtinuosius finansinius poreikius bei vykdyti jau turimus finansinius įsipareigojimus. Na, o perkant automobilį lizingu ar su paskola, svarbu tinkamai įvertinti sąlygas ir prisiimamas rizikas.
Šiuo metu rinkai susiduriant su naujų automobilių tiekimo krize, potencialūs naujų automobilių pirkėjai turi nusiteikti, kad išsirinkto automobilio modelio gali tekti laukti apie 6-9 mėn. Todėl jei automobilio reikia čia ir dabar, neretai telieka rinktis iš naudotų automobilių pasiūlos.