Išsinuomotas automobilis svečioje šalyje – tai laisvė keliauti taip, kaip patinka. Bet automobilių nuomos paslaugomis europiečiai skundžiasi vis dažniau. Europos institucijoms pateikiamų skundų skaičius dėl šių paslaugų siekia daugiau kaip 2 tūkst. ir nuo 2012-ųjų metų yra išaugęs daugiau kaip 2 kartus. Kaip elgtis, kad atostogos užsienyje su išsinuomotu automobiliu nevirstų nesusipratimų virtine ir išaugusia finansine našta?
„Automobilio nuoma užsienyje iš pirmo žvilgsnio atrodo nesudėtinga užduotis ir šią paslaugą siūlančių kompanijų sąrašas itin platus. Vis dėlto tai yra viena iš sričių, sulaukiančių daugiausiai nepatenkintų keliautojų skundų visoje Europoje. Į tai dėmesį atkreipusi Europos Komisija šių metų pradžioje rekomendavo didžiosioms automobilių nuomos kompanijoms taikyti skaidresnę kainodarą“, – sako „Swedbank“ Privačių klientų tarnybos vadovė Jūratė Gumuliauskienė.
Pasak jos, norintiems išsinuomoti automobilį užsienyje nereikėtų susivilioti mažiausios kainos pasiūlymu, be to, būtina detaliai išnagrinėti, kas sudaro automobilio nuomos kainą. Dažniausiai į ją neįtraukiamas visapusis automobilio draudimas, kuris kai kuriose ES šalyse sudaro antra tiek, kiek nuomos kaina. Į pirminį pasiūlymą dažniausiai taip pat neįtraukiami automobilio atsiėmimo ir grąžinimo po darbo valandų mokesčiai, degalų užpylimo ar navigacijos sistemos mokestis.
„Prieš rezervuojant automobilį reikia visada atidžiai susipažinti su jo nuomos sąlygomis ir papildomais mokesčiais, kurie gali būti pritaikyti. Taip pat pravartu apie konkrečią automobilių nuomos kompaniją paieškoti kitų klientų atsiliepimų internete, pasidomėti, su kokiais klausimais jie susidūrė ir kaip juos sekėsi spręsti“, – pataria „Swedbank“ atstovė.
J. Gumuliauskienė taip pat atkreipia dėmesį į tai, kad jei automobilis nuomojamas per tarpininkus, pavyzdžiui, nuomos kainų palyginimų portalus, reikėtų itin atidžiai vertinti jų pateikiamą kainą – ar tai tarpininko mokestis, ar galutinė suma už automobilio nuomą.
Daugeliu atvejų į pirminę automobilio nuomos kainą įskaičiuojamas tik bazinis automobilio draudimas. Tai reiškia, kad išsinuomota transporto priemonė apdraudžiama nuo įvykių su didele franšizės išskaita, kuri gali siekti net iki kelių tūkstančių eurų. Todėl apgadinus automobilį ar patekus į eismo įvykį, nuomos kompanijai gali tekti sumokėti nemažą sumą pinigų.
Nusprendus pasirinkti aukštesnio lygio draudimo apsaugą, taip pat reikia pasigilinti, kas ją sudaro. „Automobilių nuomos kompanijos taiko įvairią draudimo praktiką. Vienos pasirinkus visapusį draudimą automobilius apdraudžia nuo visų rizikų, kitos jį būna išskaidžiusios į kelias dalis ir atskirai draudžia automobilio kėbulą ar priekinį stiklą. Todėl konkrečios bendrovės taikomos draudimo sąlygos – tai dar viena sritis, kurią vertėtų atidžiai išnagrinėti prieš darant galutinį pasirinkimą“, – sako J. Gumuliauskienė.
Kaip teigia banko atstovė, kai kurių kredito kortelių turėtojai kartu su kortele gauna ne tik medicininių išlaidų draudimą kelionėje, bet ir draudimą nuo kitų rizikų – tarp jų ir išsinuomotos transporto priemonės. Pavyzdžiui, „Swedbank“ kredito kortelė „Visa Platinum“ užtikrina draudimą nuomotam automobiliui, kuris draudžiamojo įvykio atveju padengia žalą iki 40 tūkst. eurų sumos.
Nors automobilį kai kurios nuomos kompanijos leidžia rezervuoti be kredito kortelės, vėliau jį atsiimant nuomos punkte jos tikrai reikės. Nuomos kompanija rezervuos tam tikrą sumą pinigų visam automobilio nuomos laikotarpiui, lėšų rezervacija panaikinama praėjus kelioms dienoms nuo automobilio grąžinimo.
„Automobilių nuomos kompanijos kredito kortelėje rezervuoja sumą, galinčią sudaryti iki 1 tūkst. eurų ar daugiau. Turint pakankamą kredito limitą, būna rezervuojamos limito lėšos ir klientui nereikia kelionėje „užšaldyti“ savo pinigų, tai kelionėje gali būti pravartu“, – sako „Swedbank“ atstovė.
Be to, nuo kredito kortelės sąskaitoje rezervuotos sumos nėra skaičiuojamos palūkanos. Todėl jei kelionė truko ilgiau, o automobilių nuomos kompanija iš karto nepanaikino lėšų rezervacijos, nereikėtų baimintis – bankas palūkanų nuo šios sumos neskaičiuos.
Susidūrus su nesklandumais, pirmiausiai dėl jų reikėtų aiškintis su automobilio nuomos kompanija. Tiesa, derėtis dėl jums nepatinkančių sutarties punktų turėtumėte prieš pasirašydami sutartį, o ne bandyti tai daryti grąžindami automobilį kelionės pabaigoje, kai pakeisti jau pasirašytą sutartį galimybių bus nedaug.
„Jei klientui ginčo su automobilio nuomos kompanija išspręsti nepavyksta, jis gali kreiptis į savo banką, kurio kortele naudojosi, arba į Valstybinę vartotojų teisių apsaugos tarnybą, o per ją pateikti skundą Europos vartotojų teisių gynimo tarnybai“, – pataria J. Gumuliauskienė.
Pasak jos, dažniausiai keliaujantys klientai su nesklandumais dėl apmokėjimo už išsinuomotą automobilį susiduria pietinėse Europos šalyse – Ispanijoje ir Italijoje.
Besinuomojantys automobilius šalies gyventojai turėtų atkreipti dėmesį ir į tai, kad dėl užsienio šalyse padarytų kelių eismo taisyklių pažeidimų nuomos kompanijos gali pateikti kliento asmens duomenis tos šalies policijai ir už tai administracinį mokestį, numatytą nuomos sutartyje.