Automobilių stiklų įdaužos ir įskilimai – gana dažna problema, su kuria susiduria vairuotojai. Kas ją lemia, ką būtina daryti tam nutikus, ar galima imtis prevencinių priemonių, kiek tokia žala gali kainuoti ir ką svarbu žinoti renkantis draudimo polisą?
Automobilių stiklų keitimu ir remontu užsiimančios įmonės „Evelkas“ atstovas teigė, kad vairuotojai dėl įskilusio automobilio stiklo kreipiasi gana dažnai. Pasak jo, dažniausia priežastis, kodėl įskyla stiklai, yra iš po automobilio ratų atskriejantys akmenukai.
Paklaustas, ar kuriuo nors metų laiku tokia problema vairuotojus ištinka dažniau, pašnekovas sakė, kad didelio skirtumo nėra, nes tiek vasarą, tiek žiemą galimybių tam nutikti užtenka:
„Vasarą dažniau vyksta kelių remontai, žiemą kelias barstomas, o žieminių padangų protektorius yra gilesnis negu vasarinių, todėl į jas prisminga akmenukų ir iš po ratų dažniausiai jie skrieja į stiklus.“
Pasiteiravus, kada stiklą galima tvarkyti, o kada jau būtina keisti nauju, įmonės atstovas pasidalijo, kad tam taikoma paprasta formulė:
„Dažniausiai taisyti galima, jeigu įdaužą išeina uždengti 2 eurų dydžio monetą – tada ji dažniausiai tvarkingai suremontuojama. Jeigu žvaigždutės spinduliai būna ilgesni, išsikišimai didesni, jie jau sunkiau užsipildo, ryškiau matosi po remonto, tada verčiau keisti stiklą, nes iki galo tos sutrūkusios siūlės neužsipildo ir stiklas gali toliau skilti ir po remonto.“
Paklaustas apie kainas ir kiek laiko trunka tvarkyti įskilusį automobilio stiklą, pašnekovas teigė, kad stiklo keitimo kaina priklauso nuo automobilio markės modelio, todėl jos yra įvairios, o stiklo remonto kaina priklauso nuo įmonės, serviso, kur jis yra tvarkomas, paslaugų kainų:
„Pas mus remonto kaina prasideda nuo 40 eurų. Įdaužą sutvarkyti trunka iki pusvalandžio, stiklo keitimas trunka apie valandą, tik po to reikia dar leisti automobiliui pastovėti, kad išdžiūtų klijai.“
Pašnekovo teigimu, į stiklo įdaužą ar skilimą svarbu nenumoti ranka ir tvarkyti kuo skubiau, kol į tą vietą nepateko purvo ar lietaus – tada gražiau ir efektyviau pavyksta suremontuoti.
Taip pat, jei stiklas įdūžta, bet nėra laiku tvarkomas, jis pamažu trūksta, atsiranda ilgesnė siūlė arba didesnis įtrūkimas, ir galiausiai gali tekti keisti visą stiklą.
Paklaustas, ar yra kokių prevencijos priemonių, kaip būtų galima apsaugoti automobilio stiklą, pašnekovas teigė, kad sumažinti stiklo pažeidimo riziką yra gana sudėtinga: „Vieni klijuoja plėveles, jos gali šiek tiek apsaugoti, bet turi kitų trūkumų – greičiau braižosi ir t. t.
Jeigu akmenukas pataiko į stiklą, tą vietą reikėtų kuo greičiau užklijuoti, kad ten nepatektų purvo, ir skubėti remontuoti. O užklijuoti galima specialiais apvaliais lipdukais arba tiesiog permatoma lipnia juosta.“
„Swedbank“ draudimo bendrovės Klientų aptarnavimo ir žalų administravimo departamento vadovo Laimono Garbenčiaus teigimu, automobilių stiklų žalos Lietuvoje yra palyginti dažnos, o, bendrovės duomenimis, tai yra antra pagal dažnumą žala, fiksuojama tarp „Kasko“ draudimą turinčių klientų.
„2024 m. vidutiniškai vienas iš 13 klientų, turinčių „Kasko“ draudimo sutartį bendrovėje, kreipėsi dėl žalos atlyginimo nukentėjus transporto priemonės stiklams. Iš viso per praėjusius metus žalą stiklams kompensavome daugiau kaip 1,8 tūkst. kartų, o per pirmus šių metų 9 mėnesius stiklų remonto arba keitimo išlaidas kompensavome jau daugiau kaip 1,1 tūkst. klientų“, – sakė L. Garbenčius.

Pasak jo, dažniausia tokių žalų atsiradimo priežastis yra nuo kelio pakeltas akmenukas, atsitrenkęs į automobilį ir palikęs jo stikle įdaužą, įskilimą ar net įskėlęs žibintą.
„Šių metų duomenimis, vidutinė stiklų žalos išmoka siekia 639 eurus, tačiau faktinės išlaidos kiekvienam klientui gali labai skirtis ir svyruoja nuo keliasdešimties iki 4 tūkst. eurų ar net daugiau.
Tai priklauso nuo to, koks stiklas (langas, veidrodėlis ar žibintas) buvo pažeistas. Taip pat – ar jį galima suremontuoti, ar būtina keisti. Modernių automobilių stiklų pakeitimas gali kainuoti ir kelis tūkstančius eurų, nes kartu su stiklu keičiami ir įvairūs jutikliai, kurie papildomai turi būti sukalibruoti specialia įranga“, – paaiškino pašnekovas.
Pasiteiravus, į ką svarbu atkreipti dėmesį renkantis draudimo pasiūlymą, L. Garbenčius sakė, kad visada svarbu įvertinti, ką apima draudimo apsauga, kokia yra draudimo suma, kokie yra apribojimai ir kokia išskaita būtų taikoma:
„Kalbant apie stiklų žalas, svarbu atkreipti dėmesį, kokių stiklų sugadinimai būtų priskiriami stiklo žalai, pavyzdžiui, ar stiklams priskiriami tik automobilio priekinis, galinis ir šoniniai langai, ar ir stoglangis, žibintų stiklai.
Taip pat verta įvertinti, ar nėra apribojimų, jei per tą patį įvykį buvo apgadintas daugiau kaip vienas stiklas, ar stiklų žaloms taikomos sąlygos galiotų, jei dėl žibinto stiklo apgadinimo tektų keisti visą žibintą ir pan.
Draudimo bendrovės dažnai taiko kitokias, palankesnes sąlygas išskaitai, kai per draudžiamąjį įvykį buvo apgadinti tik transporto priemonės stiklai. Renkantis draudimo bendrovę, reikėtų atkreipti dėmesį į šių žalų išskaitoms taikomas sąlygas, nes jos gali būti skirtingos – pavyzdžiui, draudimo bendrovės gali netaikyti arba taikyti specialią mažesnę išskaitą stiklo žalai, arba numatyti skirtingas išskaitas priklausomai nuo to, ar stiklą pakanka suremontuoti, ar jį reikia keisti nauju.“
Paklaustas apie alternatyvas, pakaitinį automobilį, kurias gali pasiūlyti draudimo bendrovės, jeigu dėl stiklo remonto ar keitimo automobilį prisireiktų palikti servise keletui dienų, L. Garbenčius sakė, kad paprastai stiklas gali būti suremontuotas arba pakeistas nauju per vieną dieną, tad dažnu atveju pakaitinio automobilio neprireikia.
Vis dėlto, pasak jo, pasitaiko atvejų, kai naujo stiklo užsakymas ir pristatymas į servisą užtrunka, o dėl esamų pažeidimų naudotis automobiliu nėra galima:
„Tokiu atveju mūsų bendrovės klientai, kurių draudimo sutartyse numatyta pakaitinio automobilio suteikimo paslauga, gali kreiptis dėl pakaitinio automobilio nuomos ar kitų kelionės išlaidų, pavyzdžiui, viešojo transporto, taksi ar pan., kompensavimo.“