Pagalba patyčių atveju | Kodėl mokyklos įsitraukimas yra svarbus?

2023-05-19


Vaikams, patekusiems į patyčių situacijas (tiek aukoms, tiek kurstantiems patyčias, tiek stebėtojams), gresia didelis fizinės ir psichinės sveikatos pablogėjimas. Didžiausia rizika kyla vaikams, kurie yra ir kurstantys patyčias, ir aukos – jie dažniau serga depresija, atsitinka nerimo ir panikos priepuoliai, o berniukams – atsiranda didesnė savižudybės rizika.

Kurstantiems patyčias yra didesnė piktnaudžiavimo narkotikais rizika ir didesnė tikimybė padaryti nusikaltimą, didesnė rizika mesti mokyklą ir žemesnis pažangumas, sunku užmegzti santykius su aplinkiniais, išsivysto asmenybės sutrikimai. Be to, neretai vaikai, kurie yra kurstantys patyčias, yra buvę ar kitose situacijose tampa aukomis.

Kadangi patyčios yra sistema, nuo jų kenčia visi, ir kiekvienas turėtų gauti pagalbą, kad jas sustabdytų. Patyčios yra nesveika patirtis ir neigiamai veikia vaiko emocinę sferą. Atsikalbinėjimas tokiomis frazėmis kaip „Viskas gerai, su manim irgi taip buvo“ įteisina neigiamą patirtį ir gali priversti vaiką pajusti, kad jo išgyvenimai nėra svarbūs. Taigi vaikas ateityje gali tapti uždaresnis, mažiau pasakoti apie neigiamą patirtį, manydamas, kad suaugusieji tai laikys nesvarbiu.

Mokykla turi esminį vaidmenį užkertant kelią patyčioms, todėl bendradarbiavimas su mokykla yra labai svarbus.

Mokytojui labai svarbu žinoti apie susidariusią patyčių situaciją. Be to, mokytojas irgi yra žmogus, ir jis turi žinoti, kad tėvai yra pasirengę bendradarbiauti, kad kartu konstruktyviai spręstų situaciją. Patyčios įtakoja visus dalyvaujančius ir dažnai net visą klasę. Kreipiantis į pedagogą rekomenduojama informuoti, kad tam tikru klausimu susidūrėte su sunkumais ir norite profesionalaus pedagogo įsitraukimo bei patarimo, sprendžiant situaciją. Tikslas yra kurti bendradarbiavimą, o ne kažką kaltinti. Parodykite, kad norite kartu su visomis įtrauktomis šalimis pagalvoti, kaip oriai išspręsti situaciją. 

Mokyklos įsitraukimas ir problemos supratimas yra pagrindiniai veiksniai, leidžiantys numatyti, kad patyčių situacija bus sėkmingai išspręsta. Mokykla turi pareigą (taip pat teisiškai apibrėžtą) užkirsti kelią patyčių situacijoms ir jas spręsti.

Jei jaučiate, kad bendradarbiavimas su mokykla šlubuoja, paklauskite (auklėtojo, mokyklos specialisto ar mokyklos vadovybės lygiu), kaip galite padėti. Taip pat mokyklose dirba tik žmonės ir dažnai galima pastebėti, kad jiems reikia paramos tobulinant įgūdžius ir procesus (čia tėvai, įtraukdami papildomus specialistus, gali padėti teigiamai ir konstruktyviai).

Tačiau jei jaučiate, kad nėra nei pedagogų, nei mokyklos specialistų, nei mokyklos vadovybės lygiu noro spręsti susidariusios situacijos, svarbu apie tai pranešti mokyklų priežiūros institucijoms (Švietimo, mokslo ir sporto ministerija) ir apsvarstyti idėją dėl vaiko mokyklos pakeitimo. Tokiais atvejais be galo svarbu įtraukti vaiką į sprendimus ir pasikalbėti apie tolesnių veiksmų variantus. Vaikas įvertins, kad esate pasiruošęs bet kokiam žingsniui, kad jam padėtumėte.

Išsamesnes rekomendacijas, kaip apsisaugoti nuo patyčių, galite perskaityti čia.

„Swedbank“ siekia prisidėti prie visuomenei aktualių problemų sprendimo, todėl gyvybės draudimu savo vaikus apdraudę ar „Saugus vaiko fondas“ draudimo sutartį sudarę tėvai turi galimybę gauti nemokamą pagalbą patyčių atveju.

Siekdami užtikrinti geriausią Jūsų naršymo patirtį, šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. cookies). Paspaudę mygtuką „Sutinku“ arba naršydami toliau patvirtinsite savo sutikimą. Bet kada galėsite atšaukti savo sutikimą pakeisdami interneto naršyklės nustatymus ir ištrindami įrašytus slapukus. Susipažinkite su slapukų politika.