Darbas iš namų – kaip išlaikyti motyvaciją, jei po karantino negrįžote į biurą

2022-06-01

Daugiau nei prieš porą metų įprastą gyvenimą ir darbą sujaukę karantino ribojimai privertė žmones, dirbusius biure, išbandyti darbą iš namų. Vieniems nuotolinis darbas buvo tikra kančia ir kėlė daug iššūkių, kitiems tokia galimybė prilygo svajonės išsipildymui.
 
Nors šiandien griežčiausios pandemijos valdymo priemonės ir socialinio kontakto ribojimai jau praeityje, įmonės pakeitė požiūrį į darbo modelius ir tapo lankstesnės darbo vietos atžvilgiu.
 
Daug žmonių į biurus po karantino taip ir negrįžo arba pasirinko hibridinį darbo modelį. JAV atlikti tyrimai rodo, kad maždaug 70 proc. intelektinį darbą dirbančių žmonių šiandien renkasi dalį savaitės dirbti biure, o kitą dalį – namuose. Kad ir kaip žavėtų darbo „iš bet kur“ galimybė, ilgainiui tai gali pakenkti darbo efektyvumui. Pateikiame kelis patarimus, kurie padės išlaikyti motyvaciją ir savidiscipliną dirbant namuose.

Namuose susikurkite darbui tinkamą aplinką

Ne kiekvienas turi prabangą namuose skirti atskirą erdvę darbo kambariui, tačiau net ir neturint daug laisvos vietos, reikėtų vieną namų kampelį pritaikyti darbui. Erdvė turėtų būti tvarkinga, rami ir tyli, o jei gyvenate ne vienas ir tai – pereinamasis kambarys, paprašykite, kad darbo metu niekas jums netrukdytų.
 
Vienas iš didžiausių iššūkių dirbant namuose – išlaikyti asmeninę ir darbo erdves atskiras. Jei būdami namuose dirbsite visur ir neturėsite tam skirtos vietos, ilgainiui gali tapti sudėtinga atskirti ne tik erdves, bet ir darbo bei poilsio laiką.

Išlaikykite pusiausvyrą tarp darbo ir poilsio

Darbo iš namų idėja suteikia daug laisvės – iš esmės darbus galima atlikti bet kada ir bet kur, svarbiausia, kad jie būtų atlikti kokybiškai ir laiku. Vis dėlto, ši laisvė gali greitai virsti ribojimu – žinant, kad yra galimybė darbą atlikti bet kada, atsiranda rizika mažiau struktūruoti darbo laiką ir pradėti dirbti poilsio metu. Įvairūs tyrimai rodo, kad efektyvus ir produktyvus darbas be kokybiško poilsio neįmanomas.
 
Tiek pertraukos darbo metu, tiek aiškiai nustatytos darbo valandos gali apsaugoti nuo perdegimo sindromo, kuris kenkia fizinei ir psichologinei būklei, mažina motyvaciją. Jei jaučiate, kad atlikdami vieną ar kitą užduotį užstrigote, padarykite pertrauką, išeikite į lauką pakvėpuoti grynu oru. Atsipalaiduoti gali padėti bet kokia mėgstama veikla ir fizinis aktyvumas.

Pašalinkite viską, kas nukreipia jūsų dėmesį nuo darbo

Jei norite darbo laiką išnaudoti produktyviai, o po darbo valandų ramiai ilsėtis, pašalinkite visus išorinius dirgiklius, kurie blaško jūsų dėmesį. Didžiausiais šių laikų blaškytojais laikomi išmanieji telefonai ir mobiliosios programėlės.
 
Socialiniuose tinkluose nuolat tikrinant naujienas ir bendraujant su draugais, susikaupti darbui bus beveik neįmanoma. Rekomenduojame darbo metu telefono parametruose išjungti programėlių pranešimus, garsą, o telefoną padėti kuo toliau.
 
Kita šiuolaikinių darbuotojų ypatybė – „multitaskingas“ (angl. multitasking) arba daugybės darbų atlikimas vienu metu. Dažnai šis žmonių gebėjimas pateikiamas kaip privalumas ir teoriškai tai atrodo produktyviau nei laiką skirti vienam darbui, tačiau tyrimai rodo, kad toks darbo būdas mažina produktyvumą, o nepasiekiant norimų rezultatų krenta ir motyvacija.
 
JAV Stanfordo universitete atliktas tyrimas parodė, kad žmonių, ilgą laiką vienu metu dirbančių ties daug užduočių, smegenų veikla pasikeičia, todėl vėliau, net ir susitelkus ties viena užduotimi, produktyvumas yra mažesnis.

Nebijokite bendrauti su kolegomis ir prašyti pagalbos

Žmonės, dirbantys namuose, kartais gali jaustis šiek tiek izoliuoti vieni nuo kitų. Kartu dirbant biure gyvai bendrauti paprasčiau, o kasdien kolegas užversti elektroniniais laiškais su klausimais gali būti nepatogu. Vis dėlto komunikacija su bendradarbiais ir vadovais būtina, ypač, jei darbe iškyla problemos ar klausimai – neišspręsti galvosūkiai ateityje gali atsiliepti daug rimčiau nei maža kliūtis dabar.
 
Nuolatinis bendravimas svarbus ir dėl darbo krypties žinojimo. Tikriausiai mažai kam motyvacijos suteikia užduotys, kurių prasmė ir tikslas nėra aiškūs. Būnant įmonės dalimi svarbu suprasti, kaip konkrečiai jūsų darbas prisideda prie bendrų tikslų ir kokią vertę įmonei kuriate, tai padės išlaikyti motyvaciją siekiant rezultatų.

Turėkite darbų planą

Planavimas – pagrindinis įrankis, jei norite pasiekti bet kokį tikslą. Motyvaciją darbe prarasite greitai, jeigu užsibrėžtų tikslų pasiekti nepavyks. Kad taip nenutiktų, susidarykite dienos ar savaitės planus, užduotis išdėstykite pagal svarbumą.
 
Rekomenduojama dienos pradžioje imtis pačių sudėtingiausių užduočių, o dienos pabaigai, kai susikoncentruoti sunkiau, pasilikti paprasčiausias. Įvaldę trumpalaikio planavimo įgūdžius, skirkite laiko ir ilgalaikiams tikslams, kurie būtų susiję su jūsų profesinių ir asmeninių savybių tobulinimu, naujais iššūkiais.
 
Darbo namuose rezultatai gali džiuginti ir nenuvilti ilgalaikėje perspektyvoje, jei įdėsite sąmoningų pastangų ir išmoksite savarankiškai struktūruoti savo dieną. Svarbiausia nepamesti pusiausvyros tarp darbo ir laisvalaikio bei aktyviai komunikuoti su kolegomis, kad darbas namuose netaptų chaotišku ir vienišu procesu.

Siekdami užtikrinti geriausią Jūsų naršymo patirtį, šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. cookies). Paspaudę mygtuką „Sutinku“ arba naršydami toliau patvirtinsite savo sutikimą. Bet kada galėsite atšaukti savo sutikimą pakeisdami interneto naršyklės nustatymus ir ištrindami įrašytus slapukus. Susipažinkite su slapukų politika.