Vis daugiau kalbama ir tuo pačiu daroma, kad moterų skaičius IT srityje didėtų. Organizacijos vis dažniau pasisako už moterų lyderystę ir palaikymą, lyčių subalansavimą komandoje, vyksta įvairios iniciatyvos „Moterys IT“. Nors moterų skaičius ir auga šioje srityje, tačiau atotrūkis tarp lyčių vis dar išlieka didelis. Agentūros „Eurostat“ duomenimis, Europos Sąjungoje moterys IT srityje sudaro vos 17 proc., Lietuvoje 20 proc., „Swedbank“ darbuotojų moterų IT srityje turime 37 proc.
Priežastis, kodėl moterų skaičius mažesnis nei vyrų, greičiausiai jau visi žinome – vaikų auklėjimas, rolių vaidmenys „berniukai geresni technologijose“, mažesnis stojančių į IT studijas skaičius, taigi ir mažesnis moterų kandidačių skaičius rinkoje, nelygios karjeros galimybės esant vaiko priežiūros atostogose, išankstinės nuostatos moterų atžvilgiu, lubos karjeroje. Tačiau panagrinėkime priežastis, kodėl mums svarbu turėti daugiau moterų IT srityje ir kokią naudą atneša didesnis jų dalyvavimas šioje srityje.
Moterų įtraukimas gali būti svarbus veiksnys įmonių sėkmei. 2020 m. Europos Parlamento ataskaitoje apskaičiuota, kad panaikinus atotrūkį ir panaudojus moterų talentų fondą technologijų srityje, Europos ekonomikos BVP būtų galima papildyti 16 mlrd. eurų.
Nors turime ne vieną sėkmės pavyzdį – žmogus, sukūręs technologiją, kuri davė pradžią Wi-Fi, Bluetooth ir GPS kūrimui, yra moteris, tačiau moterų vaidmuo ir įtaka technologijų pasaulyje vis dar nėra didelė. Kadangi vyrų skaičius išlieka didesnis IT srityje, jie ir kuria produktus ir jų dizainą, naudojamus abiejų lyčių, o tai ne visada atliepia moterų poreikius, taigi ir verslo.
Pavyzdžiui, tik sukūrus „Apple“ sveikatingumo aplikaciją, joje galima buvo sekti daugelį parametrų, tokių kaip svoris, ūgis, tačiau buvo pamiršta apie moterų ciklą, kuris yra svarbus veiksnys pusei populiacijos. Tai pakeisti „Apple“ užtruko metus, ką buvo galima padaryti iš karto, jei produkto kūrime būtų įtrauktos ir moterys.
Visi naudojamės išmaniaisiais įrenginiais ir produktais, o moterys vis dar 75 proc. daugiau rūpinasi namų ūkiu nei vyrai, tad jos irgi sprendžia, kokių įrenginių joms reikia ir dažnu atveju inicijuoja jų pirkimą. Didesnis moterų įtraukimas į technologinių įrenginių kūrimą bei sprendimus pridėtų ne tik teigiamos naudos visiems vartotojams, tačiau prisidėtų ir prie verslo organizacijų sėkmės.
Įmonės, kurios remiasi lyčių lygybe – bent 8 moterys iš 20 darbuotojų, pasiekia 15 – 34 proc. didesnį pelną iš inovatyvių produktų ir paslaugų, lyginant su įmonėmis, kurios neturi lyčių lygybės (pagal McKinsey ir Boston Consulting Group tyrimus).
Susan Wojcicki, dirbusi „Google“, prisidėjo prie „Google Analytics“ ir kitų bendrovės produktų kūrimo. Būtent jos paraginti „Google“ įkūrėjai įsigijo „Youtube“ 2006 m. už 1,65 mlrd. dolerių. Sprendimas ypač pasiteisino – šios platformos vertė dabar yra dešimtis kartų didesnė. Įmonės, kurios išlaiko lyčių lygybę yra pranašesnės už tas, kurios lygybės neturi. Tai atneša ne tik geresnius finansinius rodiklius, bet ir gerą vardą rinkoje.
Moterys ir vyrai mąsto kiek skirtingai, ir tai yra naudinga. Dauguma tyrimų įrodė apie vyrų ir moterų smegenų skirtumus ir tai, kad moterys efektyvesnės vienu metu darant daug užduočių (multitasking), o vyrai geriau linkę stipriau susikoncentruoti ties viena užduotimi. Moterys atviresnės skirtingiems požiūriams, o vyrai labiau renkasi logiškus bei analitinius. Kartu bendradarbiaudami jie gali atnešti puikių rezultatų.
Tyrimai rodo, kad komandų įvairovė padeda organizacijoms priimti geresnius verslo sprendimus net 73 proc. (Forbes, 2017), nes lyčių lygybe grįstos komandos gali įnešti daugiau kūrybiškumo bei unikalių idėjų.
Komandos, kuriose yra ir moterų, taip pat pasižymi didesne empatija, bendradarbiavimu, komunikaciniais įgūdžiais. Tyrimai rodo, kad moterys yra labiau atidesnės detalėms nei vyrai, kas gali būti ypač naudinga dirbant analitinėje bei testavimo srityje. Tai padeda komandose užtikrinti kokybę, tikslumą, rasti klaidas. Dažniausiai testuotojos (tester) bei kokybės užtikrintojos (QA) ir yra moterys.
Margaret Hamilton vadovavo komandai, sukūrusiai programinę įrangą „Apollo“ NASA misijoms į mėnulį ir jai buvo paskirta sukurti įrangą, kuri turėjo aptikti sistemos klaidas ir atkurti informaciją gedimo metu. M. Hamilton prisidėjo prie misijos, kuri leido žmonėms pirmą kartą išsilaipinti mėnulyje.
Lyčių įvairove grįstos komandos gali būti veiksmingesnės. Kuo įvairesnė komanda, tuo daugiau skirtingų įgūdžių bei požiūrių joje, tai lemia efektyvesnius sprendimus, inovacijas, didesnes galimybes bei rizikų sumažinimą.
Vis daugiau viešai komunikuojant apie moteris IT srityje paskatina ir kitas moteris galvoti apie tą sritį, drąsiau mokytis ir rinktis karjerą IT, taip padidinant ne tik samdomų darbuotojų įvairovę šioje srityje, tačiau parodant moterims, kad ir jos gali.
Pavyzdžiui, pirmoji programuotoja pasaulyje yra moteris - tai britų matematikė Ada Lovelace. Kai į aukštesnes roles pasirenkamos moterys, tai tampa pavyzdžiu kitoms moterims, kurios nedrįsta ir netiki, kad jos turi galimybių būti sėkmingomis. Tokios situacijos padeda pergalvoti rolių vaidmenis, įtraukti vyrus į lyčių lygybės temas, pasidalinti namų ūkio darbais, o organizacijoms pergalvoti aktyvesnius žingsnius ne tik norint, bet ir imantis realių, aktyvių veiksmų subalansuoti komandas.
Kuo daugiau moterų dirba IT srityje, tuo labiau subalansuota yra darbo kultūra, taip galima pritraukti dar daugiau moterų ir išlaikyti esamas darbuotojas. IT sektorius dažnai yra vyriškas, o tai yra iššūkis moterims. Kai kuriose vyriškose darbo kultūrose jos jaučiasi nematomos, nevertinamos, galiausiai diskriminuojamos, ne tik palieka darbovietes, tačiau net keičia ir pačias profesijas.
Siekiant didinti darbuotojų įvairovę IT srityje, svarbu apie tai kalbėti kaip įmanoma anksčiau. Vienu iš strateginių veiksnių išlieka verslo bei mokyklų bendradarbiavimas ir švietimas IT karjeros temomis. Matosi ir progresas, nes 2022 m. įstojusių į Lietuvos aukštąsias mokyklas informacinių technologijų (IT) studijų programas moterų yra 71 proc. daugiau negu 2021m. Nepaisant to, merginos vis tiek sudaro tik ketvirtadalį visų studijuojančiųjų šioje srityje.
Taip pat vis daugiau kuriasi tokių iniciatyvų, kaip „Moterys technologijose“, „Merginos programuoja“ ir pan., kurios siekia pastiprinti moteris siekti karjeros IT srityje. „Google“ kompanija investuoja į tokias iniciatyvas 50 milijonų dolerių ir mano, kad tai atsiperka. Kompanija drąsina merginas mokytis programavimo, susiejant tai su savo hobiais, aistromis – kurti muzikos takelio ritmus, animuotus GIF‘us, mobiliąsias aplikacijas (apps), susikurti sau apyrankę, kurią vėliau pagamina su 3D ir pan. Jie mano, kad moterys turi daugybę idėjų naujoms mobilioms aplikacijoms, kurių nėra sukurta, tačiau išmokus programuoti, atsiveria daug galimybių tiek joms pačioms, tiek visai visuomenei.
„Swedbank“ siekiame lyčių lygybės komandose, atsižvelgiame į tai darbuotojų atrankos metu bei turime įvairių iniciatyvų. Antrus metus vystome vidinę „Swedbank Women In Tech (SWIT)“ programą. Jos tikslas – demistifikuoti IT sritį bei įkvėpti moteris apgalvoti karjerą IT. Darbuotojoms, kurios jau dirba IT srityje, tai galimybė burtis į bendruomenę, megzti ryšius, toliau tobulėti šioje srityje. SWIT programoje siūlome įvairių iniciatyvų: mentorystės programą, hackatoną, gyvuose ir online susitikimuose dalinamasi patirtimi, patarimais, įkvepiančiomis karjeros istorijomis. Susidomėjimas didelis – turime virš
tūkstančio narių.
Taip pat jau 7 metus vykdome „Swedbank“ IT Akademiją, kurioje apmokome žmones iš išorės, kurie yra tik baigę IT studijas ar nori persikvalifikuoti. Moterų dalyvių skaičius įvairiais metais svyruoja tarp 36-50 proc. Taip pat jau ne vienerius metus bendradarbiaujame su išorine „Women Go Tech“ iniciatyva, šiais metais jos taip pat gavo paramą iš Google. Matome, kad moterų įsitraukimas tik didėja, todėl ir toliau siekiame lyčių lygybės IT srityje.
IT sritis vis dar išlieka vyriška. Įvairūs veiksniai, tokie kaip moterų padrąsinimas mokytis IT, mergaičių auklėjimas nuo vaikystės, kad jos gali, švietimo bei įmonių bendri veiksmai, kalbėjimas apie tai viešai, lyčių lygybės užtikrinimas organizacijose – skatina daugiau moterų dalyvauti, dirbti IT srityje. Didesnis moterų įsitraukimas prisideda ne tik prie verslo sėkmės bei visuomenės lygiateisiškumo, tačiau paskatina technologijas veikti pilnu pajėgumu.