Tyrimas: tvaresnių produktų Lietuvoje ieško kas antras, bet daugiau reikšmės teikia savo įpročiams

2023-10-27

Dažniausiai Lietuvos gyventojai ieško tvaresnių maisto produktų, gėrimų ir buities prekių, rodo „Swedbank“ užsakymu atlikta gyventojų apklausa. Tačiau daugiau reikšmės siekiant mažinti poveikį aplinkai lietuviai teikia savo įpročiams, pavyzdžiui, vartojimo mažinimui ar atliekų rūšiavimui. 

„Tvaresnių produktų, net jei jie kainuoja daugiau, Lietuvoje jau ieško maždaug kas antras vartotojas. Džiugina tai, kad vartotojai teigiamą poveikį aplinkai sieja ir su tvaresnių produktų pasirinkimu, ir su konkrečiais savo veiksmais. Visi šie aspektai yra svarbūs siekiant tvaresnio gyvenimo būdo ir gali vienas kitą papildyti, pavyzdžiui, sumažinus vartojimą sutaupytus pinigus galima skirti kokybiškesnės ir ilgiau tarnaujančioms prekėms“, – sako „Swedbank“ Finansų instituto ekspertė Justina Bagdanavičiūtė.

Kaip parodė „Swedbank“ apklausa, 38 proc. respondentų mano, kad savo asmeninį neigiamą poveikį aplinkai labiausiai sumažintų atsisakę dalies pirkinių, o rūšiavimą kaip dar vieną būdą mažinti asmeninį pėdsaką įvardijo 34 proc. respondentų.

Tuo metu tvaresnių produktų pasirinkimą kaip būdą mažinti asmeninį pėdsaką nurodo 19 proc. respondentų.

Ieško tvaresnių kasdienio vartojimo prekių

Tvaresnius maisto produktus ir gėrimus (užauginti ekologišku būdu, pagaminti Lietuvoje, supakuoti į tvaresnes pakuotes), net jei jie kainuoja brangiau, yra linkę pasirinkti 53 proc. šalies gyventojų. Aplinkai palankesnes buities ir namų apyvokos prekes (pavyzdžiui, aplinkai nekenksmingi skalbikliai ar valikliai, suyrantys šiukšlių maišai ir pan.) nurodo besirenkantys 45 proc. vartotojų.

Beveik trečdalis (32 proc.) apklaustųjų renkasi kitus produktus, kurių pakuotė yra tvaresnė, ieško prekių be plastiko arba renkasi įsigyti nesupakuotas prekes. 

Tvaresnę aprangą ir avalynę (pavyzdžiui, pagamintus iš perdirbtų medžiagų arba kompensuojant anglies dvideginio emisijas) dažniausiai renkasi 22 proc. vartotojų. Galiausiai, tvaresnių prekės ženklų siūlomas prekes ir paslaugas šiuo metu linkę pasirinkti 14 proc. žmonių šalyje.

Keistų keliavimo automobiliu įpročius

Kaip parodė apklausa, beveik penktadalis (19 proc.) respondentų mano, kad didžiausią teigiamą poveikį aplinkai jie padarytų, jei atsisakytų kasdienių kelionių automobiliu. Kiek mažesnė dalis – 15 proc. – respondentų nurodė, kad neigiamą poveikį aplinkai reikšmingai sumažintų persėdę į elektromobilį.

Taip pat kone kas penktas respondentas (19 proc.) nurodo, kad savo asmeninį poveikį aplinkai labiausiai sumažintų taupiau naudodamas energiją namuose. Tuo metu kas dešimtas (10 proc.) poveikį mažintų naudodamas iš atsinaujinančių šaltinių gautą energiją ar pagerinęs būsto energinį efektyvumą.

Rečiausiai savo daromą neigiamą poveikį aplinkai gyventojai sieja su kelionėmis lėktuvu, mėsos produktų vartojimu, vandens sunaudojimu.

Siekdami užtikrinti geriausią Jūsų naršymo patirtį, šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. cookies). Paspaudę mygtuką „Sutinku“ arba naršydami toliau patvirtinsite savo sutikimą. Bet kada galėsite atšaukti savo sutikimą pakeisdami interneto naršyklės nustatymus ir ištrindami įrašytus slapukus. Susipažinkite su slapukų politika.