Kalbant apie tvarumą, rizikos yra viena svarbiausių temų verslui. Rizikos iškyla tada, kai įmonės nespėja laiku įsivertinti ir suvaldyti iššūkių, galinčių turėti reikšmingą finansinį poveikį jų veiklai.
Bankai ir kitos finansų įstaigos, finansuodamos projektus, klimato kaitos riziką jau kurį laiką įtraukia į savo vertinimo kriterijus. Tai leidžia nustatyti įmonės atsparumą klimato veiksniams ir jos pasiruošimą pereiti prie klimatui neutralaus verslo modelio.
Įmonių veikla yra priklausoma nuo klimato stabilumo ir gamtinių išteklių prieinamumo. Fizinė klimato kaitos rizika atsiranda dėl ekstremalių oro sąlygų, kurios gali sutrikdyti įmonės veiklą, pvz. karščio ar šalčio bangų, potvynių, sausrų, gaisrų ir pan.
Ekstremalūs meteorologiniai reiškiniai gali:
Kitas klimato rizikos elementas – Ilgalaikis klimato kaitos poveikis. Jis apima lėtai vykstančius, bet, deja, negrįžtamus procesus. Pvz., aukštesnę metinę temperatūrą, kylantį jūros lygį, dirvožemio, vandens kokybės pokyčius ir kt.
Ilgalaikiai klimato pokyčiai gali turėti įtakos:
ES „Žaliojo susitarimo“ tikslai ir nacionaliniai klimato tikslai bei su jais susiję teisės aktų pakeitimai neabejotinai turės įtakos verslui. Įmonės, kurios nespės laiku prisitaikyti prie naujų taisyklių, gali patirti didelės žalos teisinėje, finansinėje ir reputacijos srityse.
Perėjimui prie tvaresnės ekonomikos reikalingi technologiniai pokyčiai, susiję su energijos taupymu, mažesnėmis CO2 emisijomis, žiedinės ekonomikos principų diegimu. Geriausiai seksis toms įmonėms, kurios sėkmingai integruos į verslo procesus tvarias inovacijas ir spės prisitaikyti prie technologinių pokyčių.
Didžiausios rinkos rizikos yra susijusios su besikeičiančiais vartotojų ir verslo partnerių lūkesčiais. Dėl didėjančio visuomenės sąmoningumo vartotojai ieško tvaresnių produktų. O dėl naujų reikalavimų įmonės taip pat pradeda rinktis tvaresnius tiekėjus.
Didesnis visuomenės sąmoningumas tvarumo temoje lemia tai, kad neigiamas įmonės poveikis aplinkai yra vertinamas itin kritiškai. Netvari įmonės veikla vis dažniau susilaukia žiniasklaidos dėmesio, yra neigiamai vertinama nuomonės lyderių. Toks neigiamas dėmesys kenkia įmonės reputacijai ir prekės ženklui.
Pokyčiai rinkoje reiškia ne tik rizikas, bet ir naujas galimybes, todėl svarbu peržiūrėti verslo procesus, strategijas ir lanksčiai reaguoti į naujoves.
Išteklių naudojimas
Energijos naudojimas
Produktai ir rinkos
Atsparumas