„ACME Grupės“ vadovas Sergej Artemiuk apie reputacijos svarbą versle: žmonės pas mus dirba ne tik dėl pinigų

2023-01-17

Prieš 30 metų „ACME Grupė“ savo veiklą pradėjo keturių žmonių rankomis. Šiandien įmonė turi 450 darbuotojų ir yra viena didžiausių technologinių naujovių distributorė rinkoje. Kaip sako jos vadovas Sergej Artemiuk, konkurencinė kova be galo didelė, o įrodinėti savo vertę tenka kasdien. Vis dėlto, bendradarbiaujant su pasaulinio lygio kompanijomis, reikia prisitaikyti – įmonė turi tobulėti kasdien ir neatsilikti nuo jai keliamų standartų. To pasiekti padeda kelios esminės taisyklės ir tinkami darbuotojai.
 

Acme

Sergej Artemiuk, © DELFI montažas

Veiklos kryptys

S. Artemiuk vadovaujama įmonė, kaip aiškina jis, yra tarsi „skėtis arba tėtis“ – akcijų valdytoja, vienijanti 37 bendroves Lietuvoje ir kitose šalyse. Tai – lietuviško kapitalo įmonių grupė, kurios pagrindinė veikla yra naujausių technologijų platinimas Baltijos šalyse. S. Artemiuk komanda į šias rinkas tiekia viską, kaip jis sako, „ką galima įjungti į rozetę“: paspirtukus, dronus, šaldytuvus, kompiuterius, stambiąją ir smulkiąją buitinę techniką. Kitaip tariant, tuos produktus, kuriuos galima rasti kiekvienoje elektronikos parduotuvėje ar kituose prekybos taškuose.

Nors pažangiausių technologijų platinimas yra pagrindinė įmonės veikla, čia ji neapsiriboja. „ACME Grupė“ į Baltijos šalių kino teatrus atveža ir pasaulinio lygio filmus. Kompanija bendradarbiauja su tokiais kino industrijos gigantais kaip „Sony“ ir „Warner Bros.“

„Taip pat mes vystome energetikos projektus – vėjo ir saulės parkus. Taip bandome prisidėti prie Lietuvos energetikos nepriklausomybės ir tapimo didesniais, o tai su technologijomis labai sinergizuoja. Be to, kasame žvyrą ir smėlį – tai naudingųjų išteklių gavyba. Turime keletą telkinių, pagrindinis – Drąseikių karjeras – yra Kauno rajone. Tad esame ir infrastruktūros projektų sudedamoji dalis. Ir galiausiai, užsiimame nekilnojamojo turto veikla – vystome keletą komercinių objektų, gyvenamą daugiabutį pajūryje“, – pasakoja įmonės vadovas.

Kurti verslą ne tik Lietuvoje, bet užsienyje, pasak pašnekovo, nėra lengva. Todėl jis nori pasidalinti ir pirmuoju patarimu su tais, kurie kuria ar planuoja pradėti verslą. Pasak įmonės vadovo, privalu išmanyti rinką, į kurią planuojama žengti.

„Mes investavome prieš 15 metų į Rytų rinkas: Armėniją, Gruziją, Baltarusiją ir Rusiją. Iš ten išėjome prieš trejus metus ir mums tai buvo nesėkmė, kadangi ten kitoks mentalitetas, kitokia kultūra, kitokie verslo darymo principai.

Privalai išmanyti tą sritį, į kurią eini – rinką, į kurią žengi. Taip kaip veikia verslas Lietuvoje, jis tikrai veiks kitaip toje pačioje Lenkijoje ar toje pačioje Latvijoje“, – prisimena jis.

Augo kartu su „Apple“

Pasak S. Artemiuk, įmonė augo ir tobulėjo kurdama partnerystes su pasaulinio lygio vardais. Štai pavyzdžiui su „Apple“ įmone dialogą jie pradėjo 2006-aisiais, o 2007-aisiais jau pradėjo darbą ir tiekė pirmuosius produktus Baltijos šalių rinkoms.

Vis dėlto, kaip sako jis, ši didžiulė kompanija 2007-aisiais buvo visiškai kitokia: pardavinėjo ekskliuzyvinius ir nišinius daiktus menininkams ir vaizdo įrašų studijoms. Tai buvo vienetiniai, brangūs įrenginiai, apie kuriuos žinojo tik nedaugelis.

„Kartu su šia įmone augome ir mes. Tu tiesiog negali atsilikti nuo tau keliamų standartų. O kai bendradarbiauji su pasaulinio lygio kompanija, standartai yra labai aukšti visomis prasmėmis: vidinės kultūros, atlygio schemų, edukacijos, rinkos, kanalų vystymo, kaip mes dirbame, kokius reikalavimus turime atitikti. Dar ir tvarumo temos, aukščiausio lygio reguliacijos, kur standartiškai kaip ir nereikia, bet mes turime įsidiegę viduje. Visa tai ateina palaipsniui“, – prisimena verslo augimo kelią jis.

Vertybių svarba

Paklaustas, kaip įmonė sugeba susidoroti su tiek skirtingų veiklų, viską atlikti teisingai ir sėkmingai augti, S. Artemiuk sako: svarbiausia turėti tinkamą komandą ir gerai atrinktus darbuotojus.
 

Biuras

© DELFI / Andrius Ufartas

„Kiekvienas mūsų verslas turi savo atskira valdyseną, atskirą valdymo modelį, kiekviena veikla iš esmės turi savo atskirą valdybą ir komandas, kurios daro savo veiklą. Visko vienas daryti negali, nes visur yra didžiulė specifika, skirtumai, kurie reikalauja skirtingų kompetencijų, o tam reikia ilgalaikių, lojalių, suprantančių savo verslą komandų.

Mūsų įmonė yra holdingas – akcijų turėtojas, valdytojas, kontrolės užtikrintojas ir visų atitikmenų reguliuotojas. Mes turime savo atskirą specifiką, kaip valdyti verslus, bet kiekvienas verslas yra atskiros komandos su savo suformuota sudėtimi ir jie tą verslą daro“, – aiškina jis.

Tinkamai valdyti savo komandą ir ją surinkti padeda dvi svarbios šios įmonės vertybės: darbuotojų laisvė ir pasitikėjimais jais. Anot bendrovės direktoriaus, pasitikėjimas įgalina darbuotojus veikti ir tai daryti laisvai. O jis, kaip vadovas, yra įpareigotas suteikti viską, ko žmogui reikia tiek darbine ir edukacine, tiek motyvacine prasme.

„Pas mus vien per kompetenciją neateinama – mes didesnį dėmesį skiriame vertybiniam ir žmogiškam pagrindui: kaip darbuotojas tinka kaip komandos gija, kaip komanda dera su juo, o visi kiti dalykai yra ugdomi ir įgyjami. Mes bandome sukurti terpę, kur žmonės gali save vystyti ir realizuoti savo idėjas bei svajones. Pas mus mažai biurokratijos, gana daug lankstumo.

Turime žmogišką požiūrį – pas mus nėra hierarchijos, visi yra vienodi, nepriklausomai nuo to, kokias pareigas užima. Žmonės čia dirba ne tik dėl pinigų. Jeigu mūsų darbuotojai gauna pasiūlymą 20–30 procentų skirtumu, jie darbo nekeičia. Ideologija yra tokia, kad mes darome verslą kartu ir aplink bandome statyti savo vertybes – atsakomybę ir pasitikėjimą, platų požiūrį ir nuolatinį atsinaujinimą“, – teigia pašnekovas.

Darbuotojai nuolat kelia kompetencijas

S. Artemiuk vadovaujama įmonė laikosi filosofijos, kad privaloma nuolat atnaujinti savo produktą ir prekių krepšelį. Tik tokiu būdu pavyks judėti į priekį. Kaip teigia jis, jeigu įmonė nebūtų ieškojusi naujų rinkų ir produktų – greičiausiai būtų užstrigusi kartu su kompaktiniais diskais, nuo kurių kažkada ir pradėjo savo kelią, o bendrovės greičiausiai ir nebebūtų.

„Mes kasmet pradedame nuo 5 iki 10 vienetų naujų pasaulinių partnerysčių. Pasirašome naujas sutartis, o derinimas su tam tikrais gamintojais užtrunka 2–3 metus. Tam, kad mus prisileistų, įrodinėjame kodėl mes, o ne kiti distributoriai, kokią mes pridėtinę vertę galime sukurti, kokias mes turime kompetencijas“, – pabrėžia pašnekovas.

S. Artemiuk pasakoja, kad nuolatinis atsinaujinimas būtent ir yra viena iš jo verslo stiprybių, kuri veža į priekį ir leidžia augti. Atnaujinamas ne tik prekių krepšelis, bet ir darbuotojų kompetencijos. Būtent dėl to kiekvienas komandos narys šioje įmonėje privalo nuolat tobulėti ir mokytis. Kaip pasakoja S. Artemiuk, bendrovė įsidiegusi bendruomenės valandėles, kurių metu kiekvieną savaitę savo patirtimi ir žiniomis atvyksta pasidalinti įvairūs lektoriai, savo srities profesionalai. Be to, darbuotojai taip pat kviečiami dalintis savo hobiais ar veiklos sritimis, kuriose slypi jų stiprioji pusė. Kompetencijas kelti jie skatinami ir įvairiose studijose.

„Taip pat jau trečius metus vykdome mentorystės akademiją, kurioje darbuotojai iš sąrašo išsirenka mentorius ir su jais diskutuoja, tobulėja, sprendžia iššūkius, atsakinėja į rūpimus klausimus. Tas labai padeda. O jeigu matome, kad žmogus yra pasyvus ir nesimoko, tai mes stengiamės neužsibūti su tokiais žmonėmis. Aš gal taip drąsiai pasakiau, bet noriu, kad visi būtų su degančiomis akimis ir sveiki tiek emociškai, tiek psichologiškai, tiek ir fiziškai“, – aiškina jis.

Gero vadovo receptas

S. Artemiuk atvirauja, kad vadovauja jau ne vieną dešimtmetį, tačiau būti geru vadovu jis vis dar mokosi. O toks sėkmingo vadovo receptas, kurį jam šiandien pavyko sukurti, po penkerių metų greičiausiai atrodys visiškai kitaip. Šiandien jis mano, kad geras vadovas turi netrukdyti komandai siekti sutartų tikslų ir privalo jai padėti, kai reikia.
 

Sergej Artemiuk

Sergej Artemiuk, © Organizacijos nuotr.

„Dažna vadovų bėda arba problema yra ta, kad mes visi užaugome nuo tam tikrų sričių specialistų ir mums atrodo, kad mes suprantame geriausiai ir viską darome patys, nes kam čia mokyti ir edukuoti tuos kolegas – jeigu mokysi, tada iš karto bus negerai. Aš manau, kad jeigu pavyksta suburti komandą – tavo darbas ją mokyti. Žodis vadovavimas yra labiau asmenybių vystymas ir mokymas, kaip padaryti tą rezultatą taip, kaip tau atrodo kad turėtų būti daroma, remiantis tam tikrais sutartais kriterijais.

Niekada neturėjau to požiūrio, kad esu vadovas ir viską sprendžiu. Komanda be vadovo gali puikiai egzistuoti, o vadovas be komandos niekam nereikalingas. Tai su visais man tiesiogiai atskaitingais vadovais lydimas tokio požiūrio ir bendrauju.

Visi esame kartu, o vadovas tiesiog turi daugiau atsakomybių, daugiau problematikos, daugiau rūpesčių. Smagu būti vadovu, kurį komanda gerbia, vertina, už kurį stovi ir yra pasiryžusi nuversti kalnus. Mes vadovus ugdome ir manome, kad įmonė yra tolygi žuviai, kuri pradeda gesti nuo galvos – vadovo. Jeigu vadovas stovi vietoje ir nejuda į priekį, tai kažkas su juo yra negerai“, – sėkmingo vadovo paslaptimis dalijasi specialistas.

Reikia nebijoti pirkti paslaugas iš kitų

Kaip teigia S. Artemiuk, reikia nuolat mokytis ne tik būti geru vadovu, bet ir nebijoti pirkti paslaugų ir nesistengti visas užduotis atlikti įmonės viduje. Pasak pašnekovo, neretai verslininkai galvoja, kad pasidalinę savo idėjomis su kitais, jas praras. Tai, pasak jo, yra netiesa. Pašnekovo nuomone, bloga idėja yra ta, kurią bijoma prarasti ir kuria bijoma pasidalinti. Jo nuomone, būtent dalybos ir partnerysčių ieškojimas padeda išspręsti didžiausius iššūkius ir judėti į priekį.

„Mes turime kitokią filosofiją ir galvojame, kad viskas pasaulyje yra išrasta. Skirtumas tarp blogo ir gero verslo yra tik bloga ir gera vadyba, nes šiaip blogo verslo nėra. Manome, kada ne viską turi daryti viduje. Neteisinga prisirišti prie fiksuotų kaštų, ypatingai, kai bandai daryti kažką naujo ir nežinai, ar tas veiklos modelis yra tvarus, ar panašiai. Mes geriau sumokame daugiau į išorę, bet neturime tos blogos patirties, kad priėmėme darbuotoją ir atleidome, idėjoms nepasisekus“, – pasakoja S. Artemiuk.

Pašnekovas pateikia ir vaizdingą pavyzdį – norint statyti vėjo jėgaines, nereikia tapti statybininkų kompanija ir staiga keisti veiklos kryptį.

„Mes geriau einame kartu su partneriais ir vystome kažkokį projektą, kur mes įdedame savo kažkokį know-how, jie įdeda savo know-how. Bandome visame kame ieškoti ryšio, ką aš ir minėjau, kad mūsų filosofija yra kurti verslą kartu. Mes nenorime visur būti pagrindiniai – žinome, ką suprantame ir darome tai, ką suprantame. To, ko nesuprantame – nedarome išvis.

Nepaisant to, kad iš principo galime daryti viską, nes esame labai dideli – turime tiek resursų, tiek sugebėjimų, tiek finansų – bandome ieškoti partnerysčių. Partnerystės veža ir leidžia turėti skirtingą požiūrį ir kompetencijas, o tiems visiems, kurie pradeda verslus, – linkiu nebijoti daryti ir mąstyti plačiau, neužsidaryti savame rate“, – sako įmonės direktorius.

Ilgalaikės sėkmės garantas

„Ilgalaikė sėkmė yra paremta nepriekaištinga ir gera reputacija“, – pabrėžia verslininkas. Pasak jo, be reputacijos nebus ir verslo – tai yra pati svarbiausia sėkmės paslaptis, kurią privalo įsiminti kiekvienas ne tik verslo naujokas, bet ir senbuvis. Vieną kartą sutepus vardą, gali prireikti ne vienerų metų jį susigrąžinti.
 

Acme Grupė

© DELFI / Andrius Ufartas

„Jeigu mes pasakome, kad padarysime, tai mes privalomai turime tai išpildyti, nepaisant to, kokią nesąmonę kartais pažadame ir kiek pinigų mums tai kainuoja. Reikia pripažinti klaidas, nereikia slėpti tų klaidų, kurias pats padarei, nes kuo greičiau jas pripažinsi, tuo greičiau galėsi judėti į priekį“, – tikina įmonės vadovas.

Būtent dėl to, pasak pašnekovo, patiriant sunkumus reikia ieškoti pagalbos, o ne bandyti apsimesti, jog viskas yra gerai. Priešingu atveju, – problemos tik gilės, o reputacija kris.

„Nereikia galvoti, kad nusipirkau naują mašiną, važiuoju ir viskas yra tvarkoje, o iš tikrųjų esu skolingas, darbuotojams nemoku algų. Taip negali būti. Aš čia šaržuoju, bet pas mus verslo pasaulyje yra daug skrendančių atostogauti ir nemokančių sąskaitų laiku.

Mūsų įmonėje yra atvirkščiai – pirma yra įsipareigojimų vykdymas, jų priskirymas sau ir pagalvojimas, ar tu gali sau tai leisti. Reikia vertinti, skaičiuoti ir žiūrėti racionaliai, pamatuoti kitaip tariant. Daug dėmesio reikia skirti finansinei drausmei, o visa tai galiausiai susideda į reputaciją ir tavo vardą rinkoje“, – aiškina patyręs verslininkas.

Taip pat jis pataria atminti – nuostolis yra neišvengiama duotybė versle ir tikrai ne viskas visada pasiseka. Tačiau, kaip ir išspręsti problemas, taip ir padėti nesuklupti gali patirčių ir sunkumų dalijimasis su kitais verslais.

„Turėjimas su kuo pasitarti, pasikalbėti ir nelikti vienam su savo problemomis, manau, labai stipriai padeda, nes nėra tokių situacijų, kurių nebūtų galima išspręsti. Reikia bendrauti, o kuo tau sunkiau, tuo daugiau reikėtų skirti laiko bendravimui, diskutavimui apie tų klausimų ar problemų sprendimą“, – sako jis.

Parengė Akvilė Bružinskaitė, DELFI.

„Swedbank“ smulkaus verslo akademija yra šešių savaičių verslo stiprinimo programa, kurioje 10 atrinktų smulkiųjų verslininkų, padedami verslo lyderių ir mentorių, identifikuoja savo bendrovėse kylančius iššūkius ir ieško tinkamų būdų juos išspręsti. Kas savaitę vykstančių ir visuomenei atvirų pranešimų ciklas yra viena iš šios programos dalių.

Siekdami užtikrinti geriausią Jūsų naršymo patirtį, šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. cookies). Paspaudę mygtuką „Sutinku“ arba naršydami toliau patvirtinsite savo sutikimą. Bet kada galėsite atšaukti savo sutikimą pakeisdami interneto naršyklės nustatymus ir ištrindami įrašytus slapukus. Susipažinkite su slapukų politika.