Gera verslo idėja ir sugebėjimas ją išvystyti – tik dalis verslo sėkmės. Tam, kad verslas iš tiesų būtų sėkmingas ir generuotų pajamas, apie jį privalo žinoti pirkėjai ar klientai. Vienas iš būdų padėti žmonėms sužinoti apie jūsų verslą – suteikti galimybę jūsų interneto svetainę surasti „Google“ paieškoje. Tačiau ko reikia, kad paieška sėkmingai atvestų pas jus ir kokių klaidų vengti? Į šiuos klausimus atsako skaitmeninės rinkodaros profesionalas Elvinas Karalis.
Išties yra tekę susidurti su nuomone, kad užtenka sukurti svetainę ir „Google“ pats ateis. Teisybė čia, kaip ir visur kitur gyvenime, – kažkur per vidurį. „Google“ robotai ateis, suindeksuos svetainės puslapius ir įtrauks ją į paieškos rezultatus, jeigu bus išpildytos šios sąlygos:
Dažna klaida, kurią pastebiu, ypač kuriantiems svetaines su „Wordpress“, yra nustatymuose paliekamas „Neleisti robotams indeksuoti šios svetainės turinio“ nustatymas. Jeigu toks ar analogiškas nustatymas yra svetainėje, „Google“ paieškoje atsidurti bus neįmanoma.
Pavyzdžiui, jei užklausa yra „krepšinio bateliai kaina“, „Google“ algoritmai vartotojui stengsis pirmiausiai parinkti turinį, kuris tenkina šią užklausą. Tai reiškia, kad greičiausiai paieškos sistema rodys el. parduotuvių rezultatus, kuriuose bus akcentuojamos krepšinio batelių kainos ir akcijos. Tačiau, jeigu užklausa bus „krepšinio bateliai kaip išsirinkti“, „Google“ pateiks visiškai kitokius rezultatus – patarimus ir gidus, kurie padeda vartotojui susiprasti, kaip jam išsirinkti produktą. Atrodo, užklausos labai panašios, tačiau vartotojo tikslas visiškai kitoks ir pagal tai jam „Google“ bando suformuoti paieškos rezultatus.
Taigi, jeigu krepšinio bateliais prekiaujančios įmonės svetainėje tėra jos kontaktai ir e-parduotuvė, galima tikėtis, kad pagal užklausą „krepšinio bateliai kaina“ ją žmonės ras. Tačiau kai žmogus paieškoje ves „krepšinio bateliai kaip išsirinkti“, svetainė „Google“ bus reitinguojama, geriausiu atveju, paskutiniuose paieškos rezultatų puslapiuose.
Balansas tarp pačių produktų / paslaugų turinio bei turinio, kuris suteikia daugiau vertingos informacijos vartotojui apie šių produktų ar paslaugų vartojimą, pritaikymą, naujienas, yra rimtas iššūkis kiekvienam verslui. Ir čia, deja, nėra „vienas dydis tinka visiems“ sprendimo.
Prieš pora metų, kažkas internete paleido skambią frazę „vartotojų patirtis yra naujas optimizavimas paieškų sistemoms“ (UX is the new SEO) ir pataikė tiesiai į dešimtuką. „Google“ atvirai skelbia, kad svetainė turi greitai krautis tiek įprastame kompiuteryje, tiek mobiliame įrenginyje, neturėti klaidingų puslapių, nerodyti klaidų pranešimų ten, kur nereikia, kitaip tariant – turi palikti lankytojui tinkamą įspūdį, kas jis / ji norėtų sugrįžti atgal.
Jeigu svetainė sunkiai kraunasi, turi daugybę klaidų, tai veikia, tai neveikia – užtikrinti geros vartotojo patirties nebus įmanoma ir tokia svetainė „Google“ paieškoje sunkiai skinsis kelią. Ir, žinoma, svetainė turi idealiai atrodyti mobiliajame įrenginyje – tai jau „Google“ standartas.
Profesionalo patarimas. Ką galima padaryti susikūrus svetainę, kad užtikrintumėte jos atsiradimą „Google“? Svetainę užregistruokite nemokamame „Google Search Console“ įrankyje ir įkraukite nuorodą į savo svetainės žemėlapį (sitemap.xml). Jei nežinote, kur jo ieškoti, paprašykite pagalbos programuotojų – jie pasakys, kur šį failą rasti. Po kiek laiko „Google Search Console“ praneš, ar rado kokių nors trūkumų jūsų svetainėje (pvz., galbūt, paieškos robotai negali pasiekti tam tikrų puslapių). Jeigu trūkumų nėra – esate teisingame kelyje ir „Google“ turėtų bent jau suindeksuoti jūsų svetainę.
Klaidų tikrai pasitaiko ir jas padaryti yra lengva. Vis dėlto didžioji dalis jų slypi ne techniniuose svetainės nustatymuose, kuriuos paminėjau jau anksčiau. Paminėsiu keletą dažniausiai sutinkamų klystkelių, kuriais kartais nueina verslai, nepriklausomai nuo jų dydžio ir industrijos:
Organinė paieška kaip komunikacijos kanalas dažniausiai atsiranda vartotojo informacijos rinkimo stadijoje, kur jis / ji bando susiprasti, kaip išspręsti iškilusį iššūkį. Todėl kai organinė paieška nėra niekaip įpinama į bendrą strategiją greta komunikacijos soc. tinkluose, „remarketingo“ ir kitų komunikacijos kanalų, rezultatai būna nuviliantys. Svarbu atsiminti – optimizavimas paieškos sistemoms yra tik vienas iš daugybės būdų tikslui pasiekti. O koks gi tas verslo tikslas? Kaip matuojamas tikslo siekimo efektyvumas? Tai – nepatogūs klausimai, kuriuos verslai (ypač smulkesni) linkę „praleisti pro ausis“. Tačiau kai nėra žinoma, kaip matuojama sėkmė, nėra galimybės pasakyti, ar pastangos davė tokius rezultatus, kokių tikėtasi.
Būti pirmame „Google“ puslapyje – puiku, bet ką daryti, jeigu šiandien verslas yra 15-ame? Būtina sveiku protu įsivertinti daugybę faktorių: konkurencinę aplinką, vartotojų užklausas, jų įpročius ir kita. Pavyzdžiui, labai populiari užklausa (tarkime, „investavimas“) gali taip pat būti ir labai konkurencinga, o tai reiškia didžiules išlaidas turinio kūrimui bei komunikacijai. Daug tvaresnė taktika – rinktis nišines užklausų frazes (pvz., „investavimas į ETF fondus“), kurioms turinio kūrimas gali būti nuosaikesnis resursų atžvilgiu, konkurencinė aplinka ne tokia nuožmi, o pakilimas iš 15-o į 2-ą ar 3-ią „Google“ puslapį jau duos rezultatų verslui.
Tam, kad kuriamas turinys pasiektų savo adresatą, labai svarbu suprasti, kas yra verslo tikslinė auditorija, kokiomis nuotaikomis ji gyvena, ko ir kaip ieško bei kaip elgiasi radusi tai, ko ieškojo. Nėra geresnio optimizavimo paieškos sistemoms, negu atvira diskusija su potencialiais klientais / vartotojais.
Pamenu vieną kuriozinę situaciją – vieni produktų augintiniams pardavėjai norėjo paieškoje gerai reitinguotis pagal frazę „gyvūnų ėdalas“, nes taip šunims skirtą ėdalą jiems patarė vadinti Valstybinė lietuvių kalbos komisija. Norėdami būti preciziškai teisingi, jie dėjo daug pastangų į turinio kūrimą, o ilgainiui išsiaiškino, kad žmonės yra daug paprastesni ir paieškos laukelyje jie tiesiog verda „maistas šuniui“. Tuo metu „gyvūnų ėdalas“ „Google“ algoritmui atrodė kaip visiškai kita frazė, tad pozicijos „Google“ paieškoje nebuvo džiuginančios.
Šiais laikais didžioji dalis turinio valdymo sistemų, kurių pagrindu kuriamos svetainės, vartotojams siūlo įskiepius, kurie turėtų pagerinti svetainės optimizavimą paieškos sistemoms. Iš tiesų tokie įskiepiai dažniausiai tik leidžia kiek sparčiau organizuoti svetainės tvarkymą iš SEO pusės, bet tuo pačiu prikiša papildomų kodų, kurių krovimas sulėtina svetainės veikimą iš esmės. Taigi, jeigu verslas planuoja tokio įskiepio įjungimą savo svetainėje, viskas yra gerai, bet reikia atsiminti, kad pats įskiepis nepadės pakilti „Google“ paieškoje – reikės jį tinkamai suderinti, turinį paruošti ir dar padirbėti su turinio distribucija. Visada rekomenduoju prieš pasirenkant tokius įskiepius atlikti nedidelį tyrimą – pasiskaityti kitų vartotojų atsiliepimus, užsitikrinti, kad verslas gebės įrankį tinkamai suderinti ir išnaudoti. Kitu atveju – tai laiko ir finansinių resursų švaistymas.
Jau anksčiau minėjau, „Google“ „kreivai“ žiūri į technologiškai prastai parengtas ir blogai funkcionuojančias svetaines. Tačiau galimi ir tokio pobūdžio technologiniai trūkumai, kurie atsiranda iš gerų norų. Egzistuoja tam tikri naujausių tendencijų svetainių kūrimo būdai, taip vadinami „karkasai“ (Angular, React ir t.t.), kurie svetainę padaro fantastiškai greitą, pilną dailiai atrodančių dinaminių elementų, puikiai atrodančią mobiliajame įrenginyje ir... praktiškai neindeksuojamą „Google“ paieškos robotų. Tai yra didelis akmuo į paties „Google“ daržą, kurio paieškos algoritmai nesugeba vytis sparčiai tobulėjančių interneto svetainių kūrimo technologijų. Taigi, jei verslo svetainė yra / bus kuriama modernaus karkaso pagrindu, būtina iš anksto įsitikini, kad programuotojai užtikrins svetainės turinio pasiekiamumą „Google“ paieškos robotams. Tai 99% atvejų yra įgyvendinama, tačiau gali reikalauti daugiau resursų. Ir gink die, tai nereiškia, kad tų naujausių svetainių kūrimo metodų reikia vengti! Tikrai ne, nes tokios svetainės dažniausiai sukuria labai gerą vartotojo patirtį. Tiesiog reikia turėti patyrusius interneto svetainės kūrimo partnerius ir specialistus.
Ar jūsų svetainė neturi indeksavimo problemų, atsiradusių dėl technologinio sprendimo, galite pasitikrinti jau anksčiau minėtame „Google Search Console“ įrankyje.
Profesionalo patarimas. Siekiant išvengti elementarių optimizavimo paieškų sistemoms klaidų, daug nuveikti galima net ir mažais resursais. Užtikrinę, kad svetainę paieškos robotai randa, pasikalbėkite su savo tiksline auditorija – atvirai paklauskite, ką jie veda į „Google“ paieškos langelį, kai ieško produktų / paslaugų, susijusių su jūsų verslu. Tai bus aukso vertės informacija, kurios jums nepasakys jokie konsultantai. Vadovaujantis šia informacija galima išsirinkti nišines, mažai konkurencingas frazes, pagal kurias būtų galima planuoti kuriamą turinį ir stebėti, kaip sekasi.
Trumpas atsakymas – „Google Ads“. Tai „Google“ reklamos platforma, kuri, turint pakankamą biudžetą, tikrai garantuos, kad vienu ar kitu metu verslo rezultatai pasirodys „Google“ paieškos rezultatų viršuje arba apačioje.
Na, o jeigu rimtai, klausimas, nors ir labai dažnai užduodamas, yra neteisingai formuluojamas. Mano nuomone, reikėtų formuluoti taip: „Ką daryti, kad „Google“ organinė paieška atneštų daugiau naudos verslui?“. Kad ši nauda atsirastų, reikėtų atsukti laiką į pačią vartotojo noro atlikti paiešką atsiradimo pradžią. Vartotojui kilo kažkokia problema – jis / ji suveda į „Google“ tam tikrą frazę ir mato rezultatus. Ar jis / ji spaus rezultatus pirmame puslapyje, ar naršys giliau – subjektyvu ir priklauso nuo iškilusio iššūkio. Taigi, čia tarpinis tikslas gali būti tiesiog kuo dažniau ir daugiau pasirodyti vartotojams paieškos rezultatuose. Ir, kaip jau minėjau, nors pirmas puslapis yra nuostabu, jaunam verslui tendencingas kilimas iš 15-o puslapio į antrą ar trečią tikrai sugeneruos daugiau pasirodymų ir, tikėtina, duos rezultatų.
Taigi, jeigu verslas nori turėti kuo daugiau kontaktų „Google“ paieškoje su vartotojais, rekomenduočiau:
Kaip jau minėjau, optimizavimas paieškos sistemoms turi būti bendros verslo strategijos ir komunikacijos dalis. Todėl būtina auginti verslo autoritetą tikslinės auditorijos akyse. Verslui tinkamai teikiant paslaugas, internete rasis teigiamų atsiliepimų, rekomendacijų ir atgalinių nuorodų, kurios yra lyg signalas „Google“ algoritmui, kad šis puslapis padeda spręsti vartotojams iškilusias problemas. Būtent šios atgalinės nuorodos vis dar vaidina svarbų vaidmenį organinės paieškos rezultatų reitinguose. Kuo daugiau nuorodų iš kokybiškų svetainių turi verslo svetainė, tuo geriau ją reitinguos „Google“ esant konkurencingoms užklausoms. Užauginus svetainės autoritetą ir tapus lyderiu savo srityje, daug lengviau yra šias nuorodas gauti tiek natūraliai, tiek su platinimui paruoštu turiniu. Be to, augant autoritetui, atsiras daugiau paties prekės ženklo paieškų, pagal kurias verslas automatiškai bus pirmas rezultatas.
Turinio kūrimas yra sudėtingas ir laikui imlus procesas. Tačiau, nereikėtų pamiršti ir to, kad jau turimą turinį reikia periodiškai peržiūrėti ir atnaujinti. Pavyzdžiui, jeigu svetainėje egzistuoja apžvalga apie 2018 metų gaminius, galbūt ją reikėtų papildyti ar atnaujinti į 2020 metų gaminių apžvalgą? Kai turinys jau sukurtas, svarbu turėti labai aiškią jo platinimo strategiją, mat sukurtas ir likimo valiai paliktas turinys daug naudos neatneš.
Svarbu atminti, kad kiekvienas vertingas turinio vienetas turėtų būti skleidžiamas soc. tinklų erdvėse, viešųjų ryšių kampanijose, partnerių svetainėse, bet nedubliuojamas. Tai reiškia, kad originalus turinys turi likti verslo svetainėje ar erdvėje, o kitos svetainės arba turėtų dėti tik nuorodas į turinį su aprašymu arba nurodyti, kur yra originalus turinys (kanoninės nuorodos). Čia prasideda aukštasis pilotažas ir testas verslui, ar jų turinys pataikė į tikslinei auditorijai rūpimą temą.
Niekas tiksliai nežino kaip veikia „Google“ algoritmai ir pasaulinė SEO bendruomenė yra suskaičiavusi, kad egzistuoja maždaug 200 skirtingų veiksnių, kurie galimai daro įtaką svetainės pozicijai paieškos rezultatuose. Mano nuomone, geras turinys gerai reitinguosis net ir prasčiau sutvarkytoje svetainėje. Tačiau, rekomenduotina išlaikyti elementarią svetainės higieną, kuri apima, bet neapsiriboja šiais dalykais:
Profesionalo patarimas. Planuojant elementarią higieną svetainėje, visada pradėkite nuo „žemiausiai kabančių vaisių“: puslapių pavadinimų, antraščių, meta aprašymų – šie darbai nereikalauja programuotojų įsikišimo, juos gali atlikti verslo atstovai. Kai jau reikia programuotojų įsikišimo, gerai įvertinkite, kokios grąžos tikitės iš jų atliktų pagerinimų. Tarkime, jeigu tai paspartins svetainės krovimąsi keliomis sekundėmis ir pagerins vartotojų patirtį – neverta dvejoti. Kita vertus, kokios nors naujausios tendencijos, kaip, pavyzdžiui, „mikroformatų“ įdiegimas, kuris bus neabejotinai naudingas po metų ar kitų, kai „Google“ algoritmai pradės juos tinkamai apdoroti, šiandien dar gali palaukti.
Apibendrinant galima teigti, kad nepriklausomai nuo verslo dydžio, svarbiausi momentai, susiję su interneto svetainės optimizavimu paieškos sistemoms 2020-aisiais metais yra šie:
Galiausiai, reikia nepamiršti, kad optimizavimas paieškos sistemoms nėra vienkartinis darbas. Tai – nuolatinis procesas, kurio taisyklės nuolat keičiasi, atsižvelgiant į „Google“ algoritmo atnaujinimus ir technologijų progresą. Tačiau, yra kai kas, kas nesikeičia per amžius – tai geras, kokybiškas turinys ir tinkamai teikiamos paslaugos / kokybiški produktai. Jeigu klientai yra patenkinti tuo, ką gauna iš verslo, jokie algoritmų pokyčiai nėra baisūs – žmonės verslą vienaip ar kitaip susiras. Tiesa, turint tvarkingą svetainę, ieškojimas bus trumpesnis.