Spąstai smulkaus verslo savininkams – tikėjimas, kad viską gali ir turi daryti patys

2022-07-04

Praėjusių metų pabaigoje startavo „Swedbank“ inicijuotas projektas smulkiems verslams „Kiekvienas gali“, o šiandien dalis įmonių jau džiaugiasi įgytomis žiniomis, augančiu verslu ir išmoktomis pamokomis. Dalyvauti smulkiojo verslo akademijoje iš ilgo kandidatų sąrašo visoje Lietuvoje buvo atrinkta 10 verslų, kurie veikia ilgiau nei 2 metus ir kurių metinės pardavimų pajamos siekia iki 2 mln. eurų. 

Verslo stiprinimo programos dalyviai turėjo galimybę nuolat konsultuotis su didelę patirtį savo srityje turinčiais mentoriais, jų įžvalgas ir patarimus pritaikyti savo verslui, pamatyti savo veiklą iš skirtingų kampų. Smulkiojo verslo atstovai lyderystės, komandos formavimo, finansų valdymo ir procesų koordinavimo įgūdžių mokėsi pagal Kanadoje parengtą mentorystės programą „Systems Business Coach“.

Savo įspūdžiais apie dalyvavimą „Kiekvienas gali“ akademijoje, išmoktas pamokas ir žingsnius link verslo augimo dalinasi „Puoškis lietuviškai“, „v2o“, „Cozy Cuts“ ir „Kosmetikos laboratorija“ įkūrėjai.

Anksčiau gauti patarimai būtų padėję išvengti klaidų 

Pagrindinė pamoka, dėl kurios sutaria visi dalyviai – tai tikėjimo, kad viską gali ir turi daryti verslo savininkas, atsisakymas. Jei smulkusis verslininkas savo laiką dedikuoja ir buhalterijos tvarkymui ir darbuotojų samdai ir tvarkos palaikymui, laiko verslo vystymui tiesiog nelieka. Tačiau verslą pradėjus nuo nulio, atsisakyti šių funkcijų itin sunku. Prie rutinos priprantama.

Jau daugiau nei 3 metus baltiškais raštais puoštais laisvalaikio drabužiais prekiaujančios parduotuvės „Puoškis lietuviškai“ įkūrėjas Karolis Valiukevičius – vienas iš pirmųjų programos „Kiekvienas gali“ dalyvių. Pasak jo, idėja kurti baltiškų motyvų turinčius produktus kilo pajutus drabužių su subtilia lietuviška simbolika trūkumą rinkoje. 

„Pirminė mūsų idėja buvo pasiūlyti laisvalaikio drabužius su baltiška simbolika už visiems prieinamą kainą, kad kiekvienas lietuvis galėtų juos nešioti – šio principo laikomės iki šiol. Prekybą pradėjome nuo marškinėlių, vėliau į asortimentą įtraukėme džemperius, visai neseniai ėmėme prekiauti kuprinėmis ir sportiniais kostiumais“, – pasakoja K. Valiukevičius.

Pasak „Puoškis lietuviškai“ įkūrėjo, jų prekės ženklui svarbi edukacija: „Kiekvienas mūsų produktas turi išsamų aprašymą, ką reiškia ant jo vaizduojama baltiška simbolika. Drabužį nusipirkti šiandien paprasta, bet pagrindinė jo vertė yra tai, kas yra ant to drabužio ir kokią žinią jis neša“.

K. Valiukevičius teigia, kad vienas iš svarbiausių verslo postūmių į priekį buvo smulkiojo verslo akademija „Kiekvienas gali“, mat ji sukūrė bendruomenę, kurios dalyviai galėjo dalintis kasdieniais iššūkiais. 

Jis pastebi, kad nors visi verslai yra labai skirtingi, visi susiduria su panašiomis problemomis, tad susitikimai su mentoriais ir kolegomis suteikė daug naudingų teorinių ir praktikų žinių, kurių taip trūksta pradedančiam verslo kūrėjui. „Puoškis lietuviškai“ įkūrėjas pasakoja, kad smulkaus verslo akademijoje dalyviai mokėsi, kaip organizuoti darbo procesus, bendrauti su darbuotojais, kurti verslo plėtros planus ir išsigryninti įmonės viziją. 

„Kaip ir kiekvienas verslas, taip ir mes neišvengėme klaidų. Jei „Kiekvienas gali“ akademijoje būtume sudalyvavę anksčiau, būtume neatidarę fizinės parduotuvės, nes tai kol kas finansiškai neapsimoka. Vis dėlto naujos žinios prisidėjo prie mūsų plėtros – už kelių mėnesių pradėsime prekiauti Latvijos rinkoje“, – džiaugiasi K. Valiukevičius.
 


Mentorių pastabos reikšmingai prisideda prie verslo augimo

Kita akademijos „Kiekvienas gali“ dalyvė Viktorija Orkinė – prabangios juvelyrikos namų „v2o“ įkūrėja. Moteris juvelyrika susidomėjo atsitiktinai, gyvendama užsienyje, o sugrįžusi į Lietuvą ėmė gilintis į šio amato subtilybes. Palaipsniui veiklą pradėjo ir „v2o“ juvelyrikos namai, šiandien skaičiuojantys jau trečius veiklos metus. 

„Šiuo metu vystome kelias skirtingas veiklos kryptis – vienijame daugiau nei 20 juvelyrų, iš kurių dirbinių klientai gali išsirinkti labiausiai patikusius, atstovaujame vieną garsiausių Lietuvos juvelyrų Aleksandrą Šepkų, kuris yra iš Niujorko. Savo dirbtuvėse galime įgyvendinti bet kokias kliento juvelyrines svajones, taip pat užsiimame edukacija. „Juvelyrikos degustacijų“ metu žmones supažindiname su juvelyrais, technologinėmis subtilybėmis, medžiagų skirtumais ir kitais šios srities niuansais“, – pasakoja V. Orkinė.

„v2o“ įkūrėja teigia, kad šiandien jai kūryba ir verslo auginimas yra neatsiejamos veiklos, kurios nuolat persipina, o į smulkiojo verslo akademiją nusprendė užsiregistruoti vedina noro ir toliau tikslingai auginti savo juvelyrikos namus. Tai padaryti padėjo nuolatinė komunikacija su mentore ir jos įžvalgos. 

„Projekto metu mano mentore buvo Rūta Merkytė, prekinio ženklo „Manilla“ įkūrėja. Jos taiklūs klausimai ir vertingos pastabos leido pažvelgti į savo verslą iš naujos perspektyvos. Kartu išsigryninome, kas mūsų verslui pelninga, o kas – ne, šiuo metu tobuliname elektroninės prekybos ir marketingo sritis, į kurias, pasirodo, prieš tai investavome per mažai“, – džiaugiasi V. Orkinė.

Pasak juvelyrikos namų „v2o“ įkūrėjos, pagrindinė pamoka, kurią išmoko kurdama savo verslą ir dalyvaudama „Kiekvienas gali“ akademijoje – labai svarbu išmokti einamuosius darbus deleguoti komandai ir imtis tų darbų, kurie prisidėtų prie strateginio įmonės augimo.
 


Darbų delegavimo pamokos

Unikalaus koncepto grožio studija „Cozy Cuts“, skirta mamoms ir jų atžaloms, duris atvėrė prieš pat pandemiją, bet tai verslo nesustabdė. Studijos įkūrėjos Marta Paliukienė ir Eglė Aukškalnienė nusprendė toliau žengti į priekį su akademijos „Kiekvienas gali“ pagalba. 

Pasak įkūrėjų, idėja atidaryti studiją, kurioje mamos galėtų skirti laiko sau net ir atėjusios kartu su vaikais, gimė iš jų pačių asmeninių patirčių ir kitų moterų istorijų. 

„Daug moterų, susilaukusios vaikų, nebegali sau leisti nueiti į grožio saloną dėl laiko trūkumo ir sudėtingo proceso derinant vaiko priežiūrą su artimaisiais. Mūsų studijoje laukiame visų mamų su įvairaus amžiaus vaikais – čia jiems įrengėme įvairių pramogų, žaidimų, edukacinių veiklų. Svarbiausia, kad studijoje dirba žmogus, kuris vaikus prižiūri ir su jais žaidžia, tad mamos gali atsipalaiduoti“, – pasakoja M. Paliukienė.

Pasak M. Paliukienės, didžiausia motyvacija dalyvauti smulkiojo verslo akademijoje buvo supratimas, kad turimų žinių vystyti verslui nebeužtenka ir reikia profesionalaus žvilgsnio iš šalies. 

Verslininkės užtikrintos, kad norėtų žinių buvo gauta su kaupu, o mentoriaus Pijaus Makarevičiaus, „Furniture1“ įkūrėjo, pastebėjimai suteikė galimybę pamatyti veikloje dalykus, apie kuriuos anksčiau nesusimąstydavo. 

Jos, kaip ir juvelyrikos namų „v2o“ įkūrėja V. Orkinė, tikina, kad svarbiausia buvo suprasti, jog nebūtina visko daryti pačioms – tam tikrus darbus galima patikėti komandai, kuri yra pasiruošusi tas atsakomybes priimti.
 


Akademijos pamokų nauda buvo abipusė

Rūtos Gvazdaitienės prekės ženklas „Kosmetikos laboratorija“ Lietuvos rinkoje atsirado jau prieš 5 metus, tačiau jo įkūrėja nenustoja tobulėti ir ieškoti kelių, kaip efektyviai plėsti savo veiklą, o smulkiojo verslo akademija „Kiekvienas gali“ tam atrodė kaip puiki galimybė.

„Gaminame kosmetiką be kenksmingų ingredientų už prieinamą kainą. Mūsų verslui rūpi aplinkosauga ir maksimalus produktų veiksmingumas, kurių sudėtis būtų natūrali, todėl nenaudojame jokių sintetinių kvapiklių. Pirmieji Lietuvoje pristatėme aliejinius produktus plaukams ir savaiminio įdegio putas. Nors šiuo metu specializuojamės plaukų priemonėse, pradėjome plėstis ir odos priežiūros srityje“, – pasakoja R. Gvazdaitienė.

Pasak „Kosmetikos laboratorijos“ įkūrėjos, kiekvienas jų produktas nueina labai ilgą bandymų ir tobulinimų kelią, kad klientui būtų galima pasiūlyti visiškai patikrintą ir veiksmingą priemonę.

„Akademija „Kiekvienas gali“ buvo tikras iššūkis ir puiki mokykla. Visos dalys – mokomosios sesijos, mentorystės ir koučingo programos – buvo naudingos ir papildė žinių bagažą, o su mentore, platformos moterims „She Is Glowing“ įkūrėja Dovile Urbanaite palaikome ryšius iki šiol“, – prisimena R. Gvazdaitienė.

„Projekto metu pagrindinis „Kosmetikos laboratorijos“ tikslas buvo padidinti prekės ženklo matomumą socialinėje erdvėje ir man pradėti kurti savo asmeninį ženklą. Nors dar ne viską įgyvendinome, su mentorės pagalba jau įvykdėme labai didelį progresą ir turime planą, kaip judėsime toliau. Tikiu, kad šių pamokų nauda buvo abipusė“, – pasakoja verslininkė.


Video turinio autoriai - DELFI.

„Swedbank“ smulkiojo verslo akademija „Kiekvienas gali“ – puiki proga smulkiesiems verslininkams į savo veiklą pažiūrėti iš kitų perspektyvų ir gauti įžvalgų iš ilgametę patirtį turinčių mentorių. 

Siekdami užtikrinti geriausią Jūsų naršymo patirtį, šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. cookies). Paspaudę mygtuką „Sutinku“ arba naršydami toliau patvirtinsite savo sutikimą. Bet kada galėsite atšaukti savo sutikimą pakeisdami interneto naršyklės nustatymus ir ištrindami įrašytus slapukus. Susipažinkite su slapukų politika.