Vaikai ir pinigai: kokių finansinių pamokų mokyti atžalas

2020-11-03

Taip jau susiklostė, kad dažno mūsų vaikų pamokos apie pinigus yra šiek tiek atvirkščios tam, kaip veikia realus suaugusiųjų pasaulis. Pirmiausia vaikai išmoksta leisti pinigus, tuomet pradeda girdėti, kas yra taupymas, kad pinigus reikia užsidirbti. Dar rečiau išgirsta, kad galima ir reikia pinigus auginti. Taigi, kaip išmokyti vaikus esminių pinigų taupymo ir auginimo žinių bei įgūdžių, kad į suaugusiųjų finansinį pasaulį jie žengtų finansiškai raštingi ir sumanūs?

Pinigai ne atsiranda, o yra uždirbami

Pirmuosius savo pinigus vaikai pradeda gauti gana anksti. Tai – giminaičių dovanos jau kone per pirmuosius gimtadienius, tėvų kišenpinigiai. Nuo mažens vaikai mato parduotuvėje leidžiamus pinigus ir labai anksti supranta, kad paprašius (arba pareikalavus verksmu) pinigų atsiranda ir jų norimam žaislui.

Raktinis žodis čia – „atsiranda“. Kol mes nekalbame su vaikais apie tai, kad pinigai yra uždirbami, kaip jie yra uždirbami, vaikams pinigai atsiranda. Todėl nuo pat mažens reikėtų su vaikais kalbėtis apie tai, kad pinigai yra uždirbami. 

Šiek tiek paaugę vaikai jau gali ir savo kailiu patirti, ką reiškia pinigus uždirbti. Susitarkite dėl darbų, už kuriuos jūsų atžalos gaus simbolinį atlygį. Tik tai neturėtų būti tie darbai, kurie yra vaikų pareiga – savo kambario susitvarkymas, atlikti namų darbai. Tačiau galite tartis dėl atlygio už kitokią pagalbą buityje, kuri nėra kasdienės ruošos darbai.

Taip pat nepamirškite vaikams aiškinti, kad pinigai – ribotas išteklius, jų negalime turėti tiek, kiek norime, o tai reiškia, kad negalime pirkti visko, ko norime, turime susidėlioti prioritetus.

Taupyti – tai susimokėti sau, o ne iš savęs atimti

Suprasdami pinigų vertę ir kad jie uždirbami, o ne atsiranda, vaikai bus pasirengę juos labiau vertinti ir taupyti. Taupymo įgūdžių formavimasis užtrunka, jų nėra įvaldę netgi ir nemaža dalis suaugusiųjų. Tad kuo anksčiau vaikas pradės mokytis taupyti bei supras, kodėl tai daro, tuo paprasčiau bus ateityje.  

Finansinio raštingumo ir elgsenos specialistai pabrėžia, kad norint sėkmingai taupyti, tiek suaugusiems, tiek vaikams labai svarbu užsibrėžti aiškius ir pasiekiamus tikslus. Taigi, vaikui reikėtų padėti išsikelti taupymo tikslą, apskaičiuoti, kiek laiko užtruks taupymas, turint mintyje, kiek pinigų vaikas jau turi ir gali gauti/užsidirbti kiekvieną savaitę ar mėnesį.

Suteikite vaikui vietą santaupoms. Jauniausiame amžiuje tai gali būti kiaulė taupyklė ar drauge su vaiku iš stiklainio pagaminta taupyklė. Mažiausieji su pasauliu (o taip pat ir finansiniu) susipažįsta matydami ir liesdami, tad matyti, kaip pildosi santaupų stiklainis ir auga jų finansinis kapitalas jiems bus labai svarbu bei teiks papildomą motyvaciją. Vyresnieji jau gali pradėti pažintį su skaitmeniniais pinigais – jiems galima atidaryti sąskaitą, kurioje jie taupys. 

Padėkite vaikams stebėti jų išlaidas – skatinkite užsirašyti, kam ir kiek pinigų jie išleido. Savaitės ar mėnesio pabaigoje tai gali būti ne tik akis atverianti patirtis, bet ir proga pakalbėti apie patirtas išlaidas, kurių iš jų būtų galima atsisakyti ar sumažinti norint pasiekti didesnių ir svarbesnių taupymo tikslų.

Labai svarbu padėti vaikams suprasti (o ir nepamiršti patiems), kad taupydami mes neatimame kažko iš šiandieninio savęs, mes kuriame geresnį savo finansinį rytojų, padedame sau pasiekti didesnių, ilgalaikių tikslų. 

Atlygis už kantrybę arba kaip santaupas „auginti“

Taupydami vaikai jau sužinojo, kad kantrybė apdovanoja – neišleisdami visų pinigų smulkmenoms, jie gali įsigyti didesnius pirkinius. Kitas natūralus žingsnis – sužinoti, kad kantrybė neišleistus pinigus gali ir auginti. 

Tyrimai rodo, kad Lietuvoje investuoja vos 2 proc. gyventojų. Akivaizdu, kad likusieji veikiausiai nesijaučia turintys nei pakankamai žinių tai daryti patys, nei mokyti savo vaikus, tačiau kai kurių bazinių pamokų vaikus galime išmokyti visi.

Investuotojai žino, kad investavimas – ne būdas greitai užsidirbti, o ilgalaikis procesas, kuris apdovanoja kantriausius. Būtent kantrybės ir atidėto atpildo principų reikia mokyti atžalas. Patiems mažiausiems to išmokti gali padėti priemonės, panašios į žymųjį zefyro testą. Pavyzdžiui, galite vaikui pasiūlyti saldainį (ar kitą jo mėgstamą produktą) po pietų arba du po vakarienės. Greičiausiai pirmuosius kartus atžala rinksis „greitą atlygį“, tačiau tikėtina, kad ilgainiui supras, jog vakare visai negauti saldainio yra prasčiau, nei išlaukti ir tuomet gauti du.

Su vyresniaisiais jau galima pasikalbėti ir šiek tiek rimčiau – supažindinkite vaiką su tuo, kas yra investavimas, kokiais principais jis veikia. Aptarkite kelis svarbius faktus apie investavimą: 

  • Visų pirma – tai nėra užsiėmimas, prieinamas tik daug pinigų turintiems žmonėms: investuoti galima ir nedidelėmis sumomis. Tačiau siekiant efektyvaus rezultato tą daryti reikėtų reguliariai.
  • Antra, investuojant labai svarbu paskirstyti rizikas ir nenukreipti visų lėšų į vienos įmonės akcijas ar vieno tipo finansinius instrumentus. Tuomet galimi praradimai vienoje srityje galės būti atsverti augimo kitoje.
  • Trečia – tai nėra būdas greitai uždirbti, investavimo sėkmę padeda užtikrinti kantrybė ir ramybė. Pastarosios prisireikia matant rinkų svyravimus. 

Daugiau apie investavimo pagrindus galite paskaityti čia arba pasidomėti čia.

Siekdami užtikrinti geriausią Jūsų naršymo patirtį, šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. cookies). Paspaudę mygtuką „Sutinku“ arba naršydami toliau patvirtinsite savo sutikimą. Bet kada galėsite atšaukti savo sutikimą pakeisdami interneto naršyklės nustatymus ir ištrindami įrašytus slapukus. Susipažinkite su slapukų politika.