Transporto sektoriuje susidaro daugiau kaip 30 proc. visų Lietuvos ŠESD emisijų. Be to, jame, skirtingai nei kituose sektoriuose, emisijos pastaruosius kelis dešimtmečius didėja – išaugo beveik 50 proc., palyginti su 2005 metais. Tą lemia transporto sektoriaus priklausomybė nuo iškastinio kuro. Akivaizdu, jog ES ir nacionaliniai iškastinio kuro mažinimo tikslai kelia didelių iššūkių šiam sektoriui. Taip pat jame veikiančios įmonės turi reikšmingų poveikių bei rizikų, susijusių ir su kitomis sritimis – pvz., oro tarša, klimato kaitos poveikiu, darbuotojų sveikata ir sauga, darbo sąlygomis ir kt.
ES Bendrovių tvarumo atskaitomybės direktyva (angl. CSRD) jau perkelta į nacionalinę teisinę bazę: 2024 m. birželio pabaigoje Seimo patvirtini atitinkamų įstatymų pakeitimai įpareigojo dideles įmonės jau 2026 m. atskleisti su pagrindiniais tvarumo aspektais susijusią informaciją už 2025 metus ir pareiga ją rinkti bei vertinti visoje vertės kūrimo grandinėje. 2025 metais šis reikalavimas buvo sušvelnintas: įmonės, kurios turėjo pradėti raportuoti už 2025 ir vėlesnius m., pradės raportuoti tik už 2027 m., o tos kurios turėjo pradėti raportuoti už 2026 ir vėlesnius m., pradės raportuoti tik už 2028 m. Tad daug transporto ir logistikos sektoriaus bendrovių jau dabar turėtų ruoštis raportuoti su reikšmingiausiais poveikiais, rizikomis ir galimybėmis susijusią, Europos tvarumo atskaitomybės standartuose (ETAS, angl. ESRS) numatytą informaciją.
Šiame tekste pateikiami transporto sektoriuje veikiančioms įmonėms tipiniai su poveikiu aplinkai ir aplinkos poveikiu, socialiniu poveikiu bei valdysena susiję tvarumo aspektai. Galima matyti, kad kai kurios tvarumo temos tos pačios kaip ir kituose sektoriuose veikiančių įmonių atveju, tačiau yra ir specifinių aktualių poveikių bei rizikų.
Žinoma, sektoriaus bendrovės, kurios patenka po Direktyvos apimtimi ir raportuos pagal ETAS, turės atlikti vertės kūrimo grandinės analizę bei dvejopo reikšmingumo vertinimą. Tai leis nustatyti, kuri konkrečiai informacija turės būti raportuojama. Tačiau visoms sektoriaus įmonėms verta atkreipti dėmesį į šiame įraše minimas sritis ir pradėti jas tinkamai valdyti bei mažinti neigiamus poveikius.
Transporto sektoriuje susidaro daug tiesioginių ŠESD emisijų varikliuose deginant kurą. Didžioji dalis šių emisijų sukuriama kelių transporto sektoriuje – pervežant krovinius vilkikais. Dėl šios priežasties ES yra numačiusi ambicingus tikslus šių emisijų mažinimui, kuriuos neseniai dar padidino. LR Seimas taip pat priėmė įstatymą, kuriuo įtvirtinamas tikslas, kad naftos degalų suvartojimas kelių transporte iki 2030 metų, palyginti su 2021 metais, sumažėtų bent 39 proc.
Energija transporto sektoriuje naudojama ne tik krovinių ir keleivių pervežimui, bet ir, pavyzdžiui, prekių pakrovimui ir iškrovimui, taip pat sandėliavimui. Energinio efektyvumo sprendimai dažnu atveju padeda sumažinti ir ŠESD pėdsaką.
Šis sektorius yra vienas didžiausių oro taršos šaltinių – transporto priemonės į orą išmeta sieros ir azoto oksidus bei kietąsias daleles. Tarša ženkliai priklauso ir nuo naudojamo kuro rūšies – pvz., dyzelio tarša yra didesnė nei benzino.
Šis tvarumo aspektas aktualiausias sektoriaus įmonėms, užsiimančioms sandėliavimo veikla. Taip pat gali būti aktualus ir įmonėms, turinčioms didelį nuosavą transporto parką – automobilių plovimas, saugojimui skirti garažai taip pat naudoja vandens išteklius ir prisideda prie nuotekų susidarymo.
Klimato kaitos sukeliami ekstremalūs orų reiškiniai – audros, potvyniai ir pan. – kelia didelę riziką transporto sektoriuje veikiančioms įmonėms. Akivaizdu, kad tai gali ne tik turėti trumpalaikį neigiamą poveikį veiklos operacijoms ir bendrovių finansams, bet ir kelti ilgalaikę riziką verslo modelio atsparumui, pelningumui bei perspektyvai.
Šis tvarumo aspektas susijęs su tuo, kad logistikos sektoriui reikalingi pastatai – visų pirma, sandėliavimui. Pastatai sukuria įvairių neigiamų poveikių aplinkai: pvz., vandens ir energijos vartojimas, ŠESD emisijos.
Transporto sektoriuje dirba nemažai užsieniečių, taip pat ir įvairiomis formomis paslaugas teikiančių asmenų, kuriems ne visada taikomos tos pačios sąlygos, kaip pagal darbo sutartį sektoriaus įmonėse įdarbintiems šalies piliečiams. Be to, vairuotojai daug laiko praleidžia kitose šalyse, tad jiems turi būti taikomos atitinkamos kompensacinės ir kitos priemonės. Visgi, dar pasitaiko pažeidimų šioje srityje.
Dėl savo specifikos, didelė dalis darbo transporto sektoriaus įmonėse pozicijų kelia papildomų iššūkių darbuotojų sveikatai ir saugumui. Dėmesys šiai sričiai – kaip ir darbo sąlygoms apskritai – yra vieni pagrindinių būdų siekiant mažinti galimą neigiamą socialinį poveikį ir užtikrinti didesnį darbuotojų lojalumą bei mažesnę kaitą.
Transporto sektoriaus bendrovės yra atsakingos už pervežamų krovinių kokybę ir saugą. Ypač tai aktualu gabenant trumpo galiojimo (pvz., maisto produktai), didelės rizikos (pvz., pavojingos atliekos) bei specifinių transportavimo sąlygų reikalaujančius (pvz., farmacijos gaminiai) krovinius.
Transporto sektoriuje incidentus gali lemti tiek mechaninės priežastys, tiek žmogiškosios klaidos. Incidentų prevencija ir valdymas itin svarbus siekiant užtikrinti operacijų tęstinumą ir pasitikėjimą organizacija, apsaugoti darbuotojus ir išvengti finansinės žalos.
Transporto sektoriaus įmonės įprastai yra kompleksinės ekosistemos dalis, tad bendradarbiavimas su kitomis šios ekosistemos įmonėmis (kito tipo vežėjais, logistikos bendrovėmis ir pan.) yra itin svarbus, siekiant tinkamai suteikti paslaugas. Be to, klientai vis dažniau vertina visą transportavimo grandinės pėdsaką, tad svarbesnis tampa ir partnerių aplinkosauginis bei socialinis poveikis.
Kadangi transportavimas susijęs su infrastruktūra, o dalis maršrutų licencijuojama – dalyje šio sektoriaus segmentų (pvz., geležinkelių transportas, keleivių pervežimas) kyla rizikų dėl galimos neetiškos elgsenos ribojant konkurenciją. Viešojo transporto atveju sąžininga ir efektyvi kainodara yra svarbus veiksnys skatinant žmones rinktis jį, o ne individualias transporto priemones. Siekdamos tinkamai valdyti šį tvarumo aspektą, organizacijos turėtų įvertinti kylančias rizikas ir užtikrinti jų valdymą, atitiktį bei skaidrumą.
Transporto sektorius itin jautrus ekonominiams svyravimams, įvairiems gamtiniams bei socialiniams veiksniams. Taip pat jis patiria didelį spaudimą dėl siekio mažinti CO2 emisijas (ypač tai aktualu krovinių pervežimo keliais įmonėms) – tam įmonėms reikės nemažų finansinių resursų: visų pirma, transporto priemonių parko atnaujinimui. Be to, vertinant klimato kaitos poveikį, akivaizdu, kad, siekiant prisitaikyti, turės keistis ir infrastruktūra, taip pat įprastiniai transportavimo maršrutai – tam taip pat gali reikėti investicijų. Verslo modelio atsparumas reiškia gebėjimą įveikti trumpalaikius sutrikimus, adaptuotis prie kintančių sąlygų, kartu teikiant patikimas ir veiksmingas paslaugas. Siekiant šio tikslo, rekomenduojama atlikti scenarijų modeliavimą, kuris leidžia numatyti įvairiais grėsmes, rizikas, galimus poveikius bendrovių veiklai ir verslo modeliui. Taip pat – parengti atitinkamus planus, skirtus rizikų valdymui, grėsmių prevencijai, poveikių švelninimui ir veiklos bei verslo modelio adaptacijai.